Zmiana nazwy modelu TOYOTA Corolla. Nowa segmentacja klientów.

Toyota to największy producent samochodów. Firma działa na wielu rynkach oferując swoje produkty pod wieloma markami. Jedną z najpopularniejszych była Toyota Corolla. Korporacja wielokrotnie zmieniała nazwy modeli swoich samochodów. Zmiana nazwy dotknęła także ten popularny model. 

Zmiana nazwy modelu w portfolio ofertowym firmy

Firma prowadzi aktywną politykę nazewnictwa swoich produktów. Wcześniej zmieniona została między innymi nazwa Carina, jednego z najbardziej niezawodnych modeli samochodów – zastąpił ją Avensis. Japończycy na niektórych rynkach odeszli także od nazwy „Corolla” – modelu, który produkowany i oferowany był na całym świecie. Nazwa „Corolla” wycofana została z rynku europejskiego w 2007 roku. Na klapie z tylnej kompaktowego auta Toyoty pojawiła się zupełnie nowa nazwa. Nowy model został ochrzczony nazwą Auris, która pochodzi od łacińskiego określenia złota – aurum. Moda na reaktywacje marki, na przykład ponowne powołanie do życia marki Datsun, wskazywały na możliwość odnowienia marki. Ponowna zmiana nazwy nie nastapiła. Reaktywacji jednak na razie nie będzie. Kolejne generacje japońskiego hatchbacka będą na europejskim rynku nosiły nazwę „Auris”, która na dobre przylgnęła do auta i została zaakceptowana przez młodszą klientelę. Zmiana nazwy modelu to także nowa segmnetacja klientów.

Nie znaczy to że nazwa produktu Corolla znika z rynku całkowicie. Japończycy zarządzają rynkami niezależnie. Poza Europą, nazwa Corolla będzie obecna na wielu rynkach. Będzie tak także stosowana w Stanach Zjednoczonych. Co prawda nazwa będzie ograniczona do wersji nadwozia typu sedan. Sedan kierowany jest do klientów starszych, Hatchback  młodszych – stad takie rozróżnienie. Dlatego hatchback na rynku amerykańskim będzie nosił nazwę Auris. Taki działania to systemowe zarządzanie markami w portfolio. Zmiana nazwy jest elementem tego procesu.

Zmiana nazwy a pozycjonowanie marki i segmentacja klientów

Toyota Corolla na samym początku produkowana była w Japonii. Jej głównym konkurentem był Datsun 1000. Produkcję marki o nazwie Corolla rozpoczęto w roku 1966. Popularność modelu doprowadziła do sytuacji, w której model produkowany był na całym świecie. Fabryki Toyoty produkujące Corollę mieściły się w: Cambridge Ontario w Kanadzie, Aichi i Susono Shizuoka w Japonii, Durban w Republice Południowej Afryki, Adapazari na terenie Turcji, Tianjin w Chińskiej Republice Ludowej, Tajpej na Tajwanie, Bidadi w Indiach, Shah Alam w Malezji, Karachi w Pakistanie, Santa Rosa Laguna na Filipinach, Chachoengsao na Tajlandii, wietnamskim Vĩnh Phúc, Indaiatuba w Brazylii, Cumana w Wenezueli, Cikarang w Indonezji oraz Fremont Kalifornia w Stanach Zjednoczonych i Derby w Wielkiej Brytanii.

Nazwa marki Corolla była często rozszerzana. Nie była to jednak zmiana nazwy. Na różnych rynkach można było spotkać modele takie jak: Toyota Corolla Altis, Toyota Corolla Axio, Toyota Corolla Fielder, Toyota Corolla Rumion, Toyota Millenium Corolla. Wersja amerykańska oferowana jest także jako Chevrolet Prizm.

Nazwa Auris pochodzi od łacińskiego słowa aurum, które oznacza złoto. Końcówka Auris nawiązuje do nazwy wyższego modelu Toyoty Avensis.

Nazwę kompaktowej wersji Corolli zastąpił Auris. Modele pod tą nazwą zadebiutowały na rynku 1 lutego 2007 roku. Na niektórych rynkach nastąpiła zmiana nazwy,  i nazwa Auris zastąpiła Toyote Corollę hatchback. Model pod nazwą Auris zastąpił na rynku japońskim Toyote Corollę Runx. Dla odmiany w Australii, od maja 2007 Toyota Auris sprzedawana jest pod nazwą Corolla. To proces odwrotny do zamiany nazwy, to powrót do nazwy pierwotnej. Australijski oddział Toyoty obawiając się utraty udziałów rynkowych i spadku sprzedaży nie chciał eskperymentować, zmiana nazwy tego rynku nie objęła. W Japonii oprócz tego modelu sprzedawana jest również droższa, luksusowa wersja pod nazwą Toyota Corolla Blade. Nie jest to zmiana nazwy a jedynie rozszerzanie marki modelu.

Toyota zmieniła marką, nastąpił rebranding i zmiana nazwy z Corolla na Auris, aby odmłodzić markę i dotrzeć do młodszej klienteli. Z tego powodu model Corolla pozostał tylko jako sedan, dla bardziej statecznych i starszych klientów. Krótsza i mniejsza wersja hatchbacka oznaczana jest nową nazwą Auris. Zmiana nazwy jest elementem strategii rynkowej prezentowania całej oferty.

Dodaj komentarz


WordPress SEO