Zmiana nazwy Ford Escort na Ford Focus

Focus pojawił się w ofercie Forda w drugiej połowie lat 90. Model o tej nazwie zastąpił Escorta – niezły, ale odstający od ofert konkurencyjnych model Forda. Zmiana nazwy była jednym z elementów nowej strategii Forda.

Zmiana nazwy marki

Focus i Escort to auta z klasy kompakt. Na rynku europejskim głównymi konkurentami Forda były i są Opel Astrą i Volkswagen Golfem. Zmiana nazwy była wynikiem zastosowania nowatorskich rozwiązań w Focusie. Z założenia chciano zerwać z poprzednikiem pod każdym względem. Ford chciał stworzyć nowy koncept auta. Zmiana nazwy była elementem tego procesu. Focus zaskakiwał pod każdym względem. Było to auto o nietuzinkowym wyglądzie. Auto oferowano w wielu opcjach silnikowych i wyposażenia. Zmiana nazwy oddawała nową wizję marki.

Nazwa Escort używana była od lat 60. Ford Escort to samochód osobowy z segmentu C. Model był produkowany od 1967 do 2000 roku w Europie. W Ameryce Północnej Ford Escort oferowany był w latach 1981-2003. Auto sprzedawano w kilku wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy liftback i kombi, 2- lub 4-drzwiowy sedan, kabriolet, a także jako furgon i pick-up. Pomimo wielu sukcesów, model na tyle się zestarzał, że kontynuowanie jego tradycji uznano za szkodliwe dla rozwoju marki. Nastąpiła zmiana konceptu techniczego auta i zmiana nazwy modelu oferowanego do tego egmentu.

Ford Escort miał też swojego poprzednika. Był to Ford Anglia, który został  zastąpiony w brytyjskim oddziale Forda przez Escorta. Zmiana nazwy miała miejsce w 1967 roku. Model produkowany był jednocześnie w zakładach w Niemczech i Anglii. W 1971 roku wprowadzono także do sprzedaży wersję Escort Mexico. Propozycje takiej nazwy przyjęto po zwycięstwie Escorta w rajdzie „London to Mexico Rally” w 1970 roku. W 1995 roku Ford zrezygnował także ze sprzedaży modelu o nazwie Orion – model ten podłączono pod markę Escort. Ciekawostką jest także fakt, że Escort z silnikami 1,3 l i 1,6 16V montowany był w zakładach Forda w Polsce, w podwarszawskim Płońsku.

FOCUS – zmiana nazwy

Ford Focus to następca Forda Escorta – auto sprzedawane na większości rynków świata. Ford wprowadził strategię zawężania liczby marek i oferowania ich na całym świecie. Po opracowaniu nowego modelu nastąpiła zmiana nazwy modelu z Escort na Focus i produkcję tego samochodu rozpoczęto w 1998 w Europie, w roku 2000 w USA.

Nazwa Focus została zaadoptowana z koncepcyjnego modelu o nazwie Ghia. Focus poza nazwą, wyróżniał się od konkurentów wyszukanym, w pełni niezależnym i wielopunktowym zawieszeniem z płaskim wahaczem. Dzięki temu auto uzyskało przełomową stylizacją nadwozia. Dla niej także stworzono markę i specjalną nazwę – New Edge Design. Zawieszenie to stało się wyróżnikiem marki i pozwoliło na jej masowe wylansowanie. Konstrukcja Focusa okazała się wielkim skokiem jakościowym, co pomogło marce stać się także ogólnoświatowym hitem sprzedaży. Dowodzi to tezie, że przełomowe rozwiązania powinny mieć nadawane nowe nazwy dla marki. Tradycja nie zawsze pomaga w osiąganiu tak spektakularnych sukcesów. Nowe marki oparte o nowe rozwiązania i wyróżniki wymagają nowej nazwy. Zmiana nazwy wspiera nową strategię firmy lub marki produktów.

Ciekawe są także nazwy wersji wyposażenia Focusa:

Ambiente

Amber

Comfort

ECOnetic

Sport

ST

Trend

Titanium

Ghia

Dodaj komentarz


WordPress SEO