Walka o nazwę Vivid

Nazwy produktów mogą być problemem. Jeden ze smartfonów HTC nosi nazwę Vivid. Tego samego słowa jako nazwy firmy używa Vivid Entertainment, jeden z największych producentów filmów pornograficznych na świecie. Vivid wezwał tajwańską firmę do zmiany nazwy modelu.

Nazwy produktów i firm obszarem konfliktów

Na czym polega problem? Znaki towarowe rejestruje jako nazwy się w klasach towarowych, których jest 42. Wątpliwe więc, aby strony naruszały swoje prawa do nazwy w tym zakresie. Firma Vivid twierdzi jednak, że nazwa produktu HTC podszywa się pod markę producenta filmów dla dorosłych. Według opinii zarządu firmy, HTC nazywając tak swój model telefonu chciało wywołać wrażenie, że obie firmy współpracują lub mają wspólne interesy. Czyli, że HTC Vivid czerpie z renomy Vivid Entertainment. To bardzo ciekawy koncept, zważywszy na fakt, że fraza „sex” jest jedną z najpopularniejszych w wyszukiwarkach internetowych, a domena sex.com została wpisana do księgi rekordów Guinnessa, jako najdroższa domena internetowa. Jak informuje portal The Verge, Vivid zagroził HTC procesem sadowym. Wyznaczył nawet termin, do którego producent telefonów komórkowych musi odstąpić od nazwy swojego produktu. Termin mija za 3 dni, 21 listopada…

Nazwy jako patenty

Nazwy w Stanach Zjednoczonych, jako dzieła, mogą być chronione jak patenty. Potrzebna jest do tego kompletna innowacyjność nazwy, czyli musi to być nigdzie nie występujący neologizm. Jeżeli tak nie jest, możemy mówić o nazwie generycznej lub zapożyczeniu słowa do nazwania firmy lub produktu. Z założenia istnieją takie inne nazwy i nikt nie może mieć na dane słowo monopolu patentowego. Po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa / nazwy „vivid” pojawił się wynik 130 milionów. Z tego wniosek, że nazwa Vivid nie jest to czystym neologizmem. Czyli chodzi o to, że Vivid dba o wylansowanie swojej nazwy.

Dodaj komentarz


WordPress SEO