Światowa marka obuwia – Bata

Bata to znany producent obuwia. Założycielami firmy w 1894 byli bracia Antoni i Tomáš Bata. Firma powstała w miejscowości Zlín w Czechach. Początki firmy nie zapowiadały, że będzie to w przyszłości światowa marka.

Światowa marka obuwia – Bata

Początkowo firma była małym zakładem rzemieślniczym i poza założycielami zatrudniała jedynie trzech chałupników. Szansą na rozwój była wojna światowa – w czasie pierwszej wojny światowej firma otrzymała duże zamówienia od wojska. Wielkość zamówienia zmusiła założycieli do zmiany metod pracy. W efekcie dzienna produkcja przekraczała 10 000 par butów a zatrudnienie wzrosło do ponad 5 000 osób. Tak narodziła się światowa marka producenta obuwia.

Światowa marka obuwia - bata

Światowa marka obuwia – bata

Bata to firma rodzinna. Nazwa pochodzi od nazwiska założycieli: Antoniego i Tomasa Bata.

Firma urosła do pozycji koncernu. Inicjatorem innowacji był Tomáš Bata. Wprowadził 40-godzinny tydzień pracy, przekształcił firmę w spółkę akcyjną. Sukces rodzinnej firmy wynikał z dostrzeżenia potencjału produkcji seryjnej na dużą skalę. Efektem był upadek większości małych zakładów szewskich w Czechach. Tomáš Bata był określany „Henry Fordem z Europy Wschodniej” – anegdota głosi, że pomysł na masową produkcje butów urodził się po wizycie w zakładach Forda. Firma była największym przedsiębiorstwem w tej części Europy. Bata obecnie posiada zakłady produkcyjne w 27 państwach, zaś sklepy w ponad 50. Według szacunków firmy, w jej historii sprzedano około 15 mld par butów. Firma przechodziła po II Wojnie Światowe liczne zmiany własnościowe. Jak powstała światowa marka, historię firmy i jej założycieli opisał w książce Gottland Mariusz Szczygieł.

Dodaj komentarz


WordPress SEO