Środki językowe, jakie można stosować przy projektowaniu nazwy firmy i nazwy produktu.

Wybrane środki językowe w podziale na grupy:

Grupa 1

Środki Językowe LEKSYKALNE (dotyczy warstwy słownej i obejmuje ich zmiany oraz przekształcenia wypowiedzi)

  • Synonimy to wyrazy bliskoznaczne, o tym samym lub bardzo zbliżonym znaczeniu.
  • Homonimy to wyrazy o identycznej budowie, brzmiące identycznie, ale o różnym znaczeniu.
  • Dialektyzmy to słowa charakterystyczne tylko dla określonego dialektu, występujące w jakiś gwarze.
  • Archaizmy to wyrazy, które wyszły już z powszechnego użycia.
  • Neologizmy to zupełnie nowe słowa, wchodzące dopiero do powszechnego używania.
  • Orientalizmy to wyrazy pochodzące z innego języka.

Grupa 2

Środki Językowe FONETYCZNE (obejmujące swoim zakresem warstwę brzmieniową)

  • Aliteracja to stosowanie tych samych głosek na początku wyrazów nazwy.
  • Onomatopeja to naśladowanie dźwięków, instrumentalizacja głoskowa.
  • Eufonia to harmonijne współbrzmienie głosek.

Grupa 3

Środki Językowe SŁOWOTWÓRCZE (obejmuje nacechowane emocjonalnie formy słowotwórcze)

  • Deminutywy to zdrobnienia.
  • Augmentatywy to zgrubienia.
  • Neologizmy to nowe wyrazy utworzone zgodnie z regułami słowotwórczymi.
  • Kontaminacja to łączenie dwóch morfemów lub wyrazów w nowe znaczenie

Grupa 4

Środki Językowe SEMANTYCZNE – znaczeniowe:

  • Porównanie to wskazanie podobieństwa między dwoma elementami.
  • Oksymoron to porównanie pojęć wzajemnie sprzecznych.
  • Metafora to konstrukcja, w której poszczególne elementy tracą swoje pierwotne znaczenie i tworzą nowe znaczenie.
  • Hiperbola to skuteczne wyolbrzymienie jakiejś cechy.
  • Litota to świadome pomniejszenie znaczenia cechy lub wartości.
  • Metonimia to użycie słowa lub nazwy w zastępstwie innej.

Grupa 5

Środki Językowe SKŁADNIOWE (dotyczą budowy tekstu i odnoszące się głównie do sloganów i haseł)

  • Anakolut to konstrukcja składniowa niezgodna z obowiązującą normą.
  • Inwersja to przestawienie szyku wyrazów w zdaniu a nazwach szyku liter
  • Antyteza to zestawienie wypowiedzi niezgodnych znaczeniowo.
  • Anafora to powtórzenie wyrazu na początku kolejnego zdania lub powtórzenie słowa w nazwie
  • Elipsa to świadome pominięcie jakiegoś elementu wypowiedzi.
  • Epifora to powtórzenie wyrazu na końcu następnego wersu lub zdania.

Dodaj komentarz


WordPress SEO