Kreacja sloganów firmowych

Jak powstaje perswazyjny slogan firmowy?

Slogan firmowy to krótki komunikat językowy, którego treść powinna wynikać z misji, kultury i strategii firmy. Dopasowanie do wymienionych elementów jest istotne ze względu na to, że zastosowanie sloganu ma na celu trwałe związanie określonego zestawu wartości z marką firmy. Slogan firmowy jest jednym z podstawowych narzędzi kreowania wizerunku marki firmy.

Slogany firmowe

Slogany firmowe

Slogan firmowy

to krótki przekaz – motto, dewiza, ogólna obietnica, przekazująca filozofię przedsiębiorstwa. Są elementami identyfikacji werbalnej, wpływającymi na budowę wizerunku firmy. Odzwierciedlają indywidualność marek, wyrażają misje i wizje firm, pasują do ich strategii. Slogan firmowy cechuje niezmienność w długim okresie czasu. Odpowiednio dobrane, poparte rzeczywistymi działaniami firm, mogą stanowić skuteczne
narzędzia budowania przewagi konkurencyjnej.

Slogan firmowy może być również stosowany w komunikacji wizualnej jako uzupełnienie symboli firmowych, o indywidualnie zaprojektowanych formach graficznych.

Slogan firmowy prezentuje wizję organizacji i jej postawę wobec otoczenia. Są prezentacją strategii firmy w pigułce. Slogan firmowy wyraża trwałe przesłanie marketingowe firmy, jej dewizę. Slogan firmowy z założenia różnią się od haseł reklamowych, bo dotyczy całej firmy a nie konkretnego produktu.

Dobry slogan firmowy

W przeciwieństwie do haseł reklamowych, slogan firmowy są projektowane na dłużej. Slogan firmowy charakteryzuje się silnym związkiem z firmą a nie wyłącznie z produktami, krótką formą a nie opisowym przedstawianiem oferty, nawiązaniem do wizji marki a nie do jej obecnej promocji. Slogan firmowy występuje wspólnie z logo firmy. W ten sposób nazwa, logo i slogan firmowy mogą wzajemnie się uzupełniać i wspierać, prezentując spójny i silny komunikat. Zadaniem sloganu firmowego jest budowanie wizerunku oraz prezentowanie wartości przedsiębiorstwa poprzez komunikowanie esencji jego tożsamości. Takie podejście precyzuje i konkretyzuje wizerunek. Slogany korporacyjne lansują misję i wizję firmy. A to z kolei wzmacnia wyróżnienie marki. Slogany korporacyjne wspierają oferty całej firmy, wszystkich marek, submarek i ofert z portolio oznakowywanych marką firmową.

Ciekawe slogany korporacyjne.
Ciekawe slogany korporacyjne. Slogan firmowy.

Slogan firmowy – konwencje projektowania

Slogan firmowy charakteryzuję się bardzo krótką formą. Dzięki temu możliwe jest prezentowanie go razem z logo firmy na wielu elementach identyfikacji wizualnej. Slogany połączone z elementami symboliki firmy zwiększają siłę komunikacyjną marki korporacyjnej. Krótka forma jaką przyjmuje slogan firmowy, wymusza ograniczenie wypowiedzi jedynie do tego, co najważniejsze. Komunikacja korporacyjna jest dzięki temu spójna i bardzo wyrazista.

Ze względu na treść można wyróżnić kilka podstawowych konwencji kształtowania. Slogan firmowy może opierać się na prezentowaniu zalet oferty i stosowanej technologii. Może być zorientowany na przekazaniu generalnych wartości wyznawanych przez organizację lub nawiązywać do tradycji i historii firmy. Slogan firmowy może także prezentować unikalną kompetencję firmy. I na koniec, tematem sloganu może być komunikacja z zakresu społecznej odpowiedzialności firmy.

Slogan firmowy a prezentacja unikalności oferty i grupy klientów

„co robimy, jak działamy i dla kogo jesteśmy?”

Pierwsze podejście związane jest z prezentowaniem produktu, technologii, rynku i klientów. Treść jaką niesie taki slogan korporacyjny odpowiada na pytanie „co robimy, jak działamy i dla kogo jesteśmy?” Oto kilka przykładów sloganów firmowych z tej kategorii:

  • IBM – generating higher value
  • TOYOTA – Moving forward
  • DELL – the Power to do more
  • AVON – the company for women
  • S.C. JOHNSON – a family company
  • AUDI – przewaga dzięki technice

Takie podejście do projektowania sloganów firmowych zwiększa kojarzenie firmy z produktem lub korzyścią wynikającą z jego stosowania, grupą docelową, technologią, określonym sposobem działania. Wadą takiej koncepcji jest to, iż zbyt konkretne podejście może szybko się zdezaktualizować. Taka forma sloganu firmowego, w sytuacji zbyt wąskiej prezentacji, może stanowić ograniczenie ekspansji firmy na nowe rynki. Kolejnym ograniczeniem tej konwencji mogą być utrudnienia w prezentowaniu firmy o zdywersyfikowanej działalności. Aby niwelować te ograniczenia, projektując slogan firmowy warto odwoływać się do raczej potrzeb, które zaspokaja oferta, niż do produktu w sensie fizycznym. Lepiej jest także szeroko określić rynek docelowy i stosowane technologie. Aby unikać konieczności częstych zmian lepiej odwołać się do trwałych i niezmiennych wartości a nie cech oferty, która może się w krótkim czasie zmienić. Slogan firmowy w tej konwencji stosują najczęściej przedsiębiorstwa o bardzo szerokiej grupie docelowej.

Slogan firmowy a wizja i zasady działania firmy.

„jakie zasady nam przyświecają?”

Druga formuła projektowania sloganu firmowego to odwołanie się do generalnej zasady przestrzeganej przez przedsiębiorstwo, czyli odpowiedzi na pytanie „jakie zasady nam przyświecają?”. W tej koncepcji przykładowe slogany korporacyjne to:

  • Coca Cola – Open happines
  • PepsiCo – Performance with purpose
  • ROC – Dotrzymane obietnice
  • GENERAL ELECTRIC – Zmieniamy życie na lepsze
  • AVIS – We try harder
  • CitiBank – Citi never sleeps

Prezentowanie generalnych zasad w sloganach firmowych nie dezaktualizuje się zbyt szybko, nie stanowi ograniczenia w rozwoju firmy i buduje wizerunek w szerszym kontekście. Wadami tego rozwiązania może być postrzeganie firmy inaczej, niż jej powszechnie znana działalność. Zbyt abstrakcyjne podejście grozi odejściem od istoty oferty firmy. Opisane wartości i deklarowane zasady mogą być nie najistotniejsze dla odbiorców. Aby zniwelować te ograniczenia, warto aby slogan firmowy odwoływał się do zasad powszechnie uważanych za istotne, ale związanych blisko z realizowaną strategią i obszarem działania firmy. Slogan korporacyjny w tej konwencji używany jest przez firmy działające na rynkach bardzo konkurencyjnych, na których porównywanie ofert jest podstawa wyboru.

Slogan firmowy

Slogan firmowy

 

Slogan firmowy nawiązujący do tradycji firmy.

„z czego jesteśmy dumni, co tworzy naszą tradycję?

Trzecie podejście do projektowania sloganu firmowego odwołuje się do historii i tradycji, czyli odpowiada na pytanie „z czego jesteśmy dumni, co tworzy naszą tradycję?”.

  • TISSOT – swiss watches since 1853
  • MERCEDES – 125 lat innowacji

Taka strategia komunikacji korporacyjnej wykorzystuje reputację i dobre imię firmy, odwołuje się do minionych sukcesów firmy. Konwencja ta bazuje na zaufaniu do wiedzy, doświadczeniu i kompetencji firmy. Taki slogan firmowy zakłada także wiarę w dalsze sukcesy firmy. Ta konwencja projektowania sloganów firmowych opiera na ograniczeniu, jakie maja konkurenci w skopiowaniu prezentowanych wartościach. Ograniczeniem takiego konceptu jest konieczność posiadania długoletniej tradycji. Sama tradycja i historia to za mało aby taki slogan firmowy był wiarygodny – firma musi mieć sukcesy a najlepiej być liderem na wybranym rynku. Mogą to być unikalne cechy dorobku firmy, jej wyjątkowa kompetencja lub dorobek patentowy w określonej dziedzinie. Taki slogan firmowy najchętniej zastosuje firma z długoletnią tradycją oraz działające na rynku produktów premium i dóbr luksusowych.

Slogan firmowy a społeczna odpowiedzialność biznesu.

„za co bierzemy odpowiedzialność?”

Slogan firmowy może się także odwoływać do społecznej odpowiedzialności biznesu, jako filozofii prowadzenia biznesu. Slogan firmowy ma w takim modelu odpowiadać na pytanie „za co bierzemy odpowiedzialność?”.

W takim podejściu do projektowania sloganów firmowych, firma zwraca się do bardzo szerokiej grupy docelowej. Komunikując społecznie uznane wartości prezentuje się pozytywnie i odwołują się powszechnie uznanych wartości, czasami wręcz zbyt populistycznych. Konsekwencją prospołecznych zapisów jest konieczność poparcia deklaracji zawartych w sloganie rzeczywistymi działaniem firmy. Warto więc zadbać o to, by odpowiedzialność, na którą powołuje się przedsiębiorstwo nie pozostawała jedynie w sferze deklaracji. Slogan firmowy zbudowany w tej konwencji, stosowany jest przez firmy działające globalnie, często powiązane z ważnymi społecznie obszarami życia. Ale nie zawsze, o czym świadczą poniższe przykłady.

    • CONAGRA – zdrowo żywić
    • LG – Life’s Good
    • NOKIA – Connecting people
    • Microsoft – Where do you want to go today?
    • Disneyland – The happiest place on Earth
    • Honda – First men, then machine
    • PHILIPS – Odkryjmy lepszy świat. 
Perswazyjne slogany korporacyjne.
Perswazyjne slogany korporacyjne.

Slogan firmowy a komunikowanie oferty firmy

Slogan firmowy jest integralnym elementem tożsamości korporacyjnej. Odpowiednio dobrany może stanowić skuteczne narzędzie budowania przewagi wizerunkowej i wspierać firmę w kreowaniu pożądanej tożsamości i wysokiej świadomości marki. Takie podejście wspiera wszystkie oferty firmy znajdujące się pod parasolem marki korporacyjnej. Dzięki takiemu podejściu, slogan firmowy poza lansowaniem marki korporacyjnej, ma funkcje slogany reklamowego.

Slogan firmowy w ofercie ANAGRAM to:

  • nowy slogan firmowy – kreacja i projektowanie
  • pozycjonowanie nowej marki korporacyjnej
  • stylizacja – innowacyjne podejście do rebrandingu, odnowiony slogan firmowy
  • tłumaczenie – slogan firmowy adoptowany na rynek loklany
  • standaryzację  – normy i zasady jak poprawnie  stosować slogan firmowy
  • instrukcje jak prezentować slogan firmowy w zestawieniu z logo firmy
  • oceny i badania rynkowe – czy slogan firmowy jest poprawnie odbierany przez otoczenie
  • audyt i ocenę – jaka jest siła sloganu firmowego, pozycjonowanie sloganu i jego perswazyjność

Hasło reklamowe i slogan firmowy – dorobek

Od lat i na lata – PARADOWSCY (części silników)

Przywracamy radość życia – Klinika neurorehabilitacji

Transmisja przyszłości – TP S.A. (usługi mobilne)

Life is Living – KLOSE (meble do salonów)

NaTarcie Prema – PREMA (łożyska)

Meble w drewnie – KLOSE (meble)

Cup of pleasure – CAVA (kawiarnie)

Życie barwne i komfortowe – ORCHIS Energia (energetyka)

Nazwy nad wyraz trafne – ANAGRAM (naming)

Budujemy marki, które przynoszą zyski – CODES (Branding & Corporate Identity)

Together Reach More – COGNOR (handel wyrobami hutniczymi)

KLOSE Livingi – Wyraź Siebie

KLOSE Sypialnie – Azyl i Nastrój

KLOSE  Gabinety – Prestiż w Praktycznej Przestrzeni

KLOSE  Jadalnie – Miejsce Wspólnych Spotkań

Techniki Połączeń Kablowych – EVOLTEC

Wszędzie gdzie nas potrzebujesz – ORLEN, zapis wizji firmy

Symbole Sukcesu – SYMBOLIKA, projektowanie logo firm

Świadomość marki jako źródło przewagi konkurencyjnej – IDENTITY.pl

Pracujemy na Twój spokój – DEXTERUS, usługi zarządzania nieruchomościami

Grunt to trwały i suchy grunt. NORRON

NORRON – Inżynieria HydroBudowlana

ARTYKUŁY „SLOGAN FIRMOWY”

Misja firmy. Czy to tylko piękny slogan firmowy?

Slogany firmowe dla Empik Media & Fashion

Slogan firmowy i reklamowy – różnice w budowie i zastosowaniu

Slogan firmowy, tagline, a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Projektowanie sloganów i haseł reklamowych dla firm i produktów.

Jak projektować sugestywne slogany firmowe? Wpływ sloganu na kształtowanie wizerunku.

Slogan – co to jest?

Kiedy slogan reklamowy wspiera sprzedaż marki?

 
Slogan firmowy, tagline, claim, hasło firmowe

Slogan firmowy, tagline, claim, hasło firmowe

Inne oferty ANAGRAM Naming:

Slogan firmowy jest elementem budowania tożsamości firmowej.

Aby slogan firmowy lub hasło reklamowe było wyjątkowe musi spełniać wiele wymagań. Przygotowaliśmy ankietę, która pozwala ocenić obiektywnie jakość i innowacyjność jaka ma slogan firmowy. Ta sama ankieta służy nam do opisywania założeń do każdego projektu nazewniczego. Oto zestaw cech jakie powinien mieć kreatywny i perswazyjny slogan firmowy:

Zwięzły > Trafiający w sedno

Wesoły > Radosny i powodujący uśmiech

Prostoty > Szybko zrozumiały

Pozytywny > Aktywny i motywujący

Oryginalny > Nie naśladujący i nie dający się kopiować

Perswazyjny > Pokazujący wielką ideę

Prowokacyjny > Zmuszający do zastanowienia

Niezapomniany > Wywierający trwałe wrażenie, zostawiający ślad

Charakterystyczny > Trafnie opisujący temat

Niekonwencjonalny > Łamiący standardy, wychodzący z konwencji

Jeżeli chcesz poznać jakość jaką ma slogan firmowy odpowiedz na poniższe 10 pytań, stawiając przy każdym z nich ocenę od 1 do 10. Zsumowany wynik pokaże siłę i potencjalną skuteczność sloganu. Procedury tej można używać od porównywania sloganów z rozwiązaniami konkurencji lub wybierania najlepszego rozwiązania z wielu propozycji kreatywnych powstałych w procesie kreacji. Ankieta pozwala obiektywizować także naming i nazewnictwo dla nazw firm i produktów. Dla ułatwienia podaliśmy opisowe oceny przyporządkowane do odpowiednich wyników.

Slogan firmowy. Ocena i punktacja w skali 1 do 10:

85-100 – doskonały slogan firmowy wyróżniający na rynki

70-84 – dobry slogan firmowy, ale nie wyjątkowy

55-69 – warto się zastanowić czy przyniesie oczekiwane korzyści

do 55 – słaby slogan firmowy nie wnoszący wartości do komunikacji firmy

Slogan firmowy może być również stosowany w komunikacji wizualnej jako uzupełnienie symboli firmowych, o indywidualnie zaprojektowanych formach graficznych.