Ruch – marka z historią

Jan Gebethner i Jakub Mortkowicz w roku 1918 powołali Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH. Firma zadebiutowała na rynku w styczniu 1919 roku na peronie dworca kolei wiedeńskiej w Warszawie. Dziś RUCH dysponuje największą siecią sprzedaży detalicznej w kraju – to marka z historią bogatą w zwroty i zmiany.

Ruch – marka z historią

Ruch założyli znani księgarze: Jan Gebethner i Jakub Mortkowicz. Spółka już na początku wieki wprowadziła popularny dzisiaj formacie „trafik”. Kiosków zaopatrywały Polaków w prasę, tytoń i inne drobne artykuły na dworcach. Misją towarzystwo było upowszechniania czytelnictwa w odradzającym się polskim społeczeństwie. Po roku od założenia firmy funkcjonowało już ponad 60 kiosków i księgarń. Rozwój firmy doprowadził do zmiany formy prawnej na spółkę akcyjną. Ruch rósł także przez akwizycje – przejął między innymi konkurencyjną firmę „Czytajcie”. W 1935 roku „RUCH” był jedyną ogólnopolską siecią sprzedaży prasy. Sieć firmy liczyła ponad 700 punktów sprzedaży. Były to zarówno kioski jak i księgarnie oraz sklepy.

Ruch - marka z historią

Ruch – marka z historią

Ruch to marka z historią. Po 1945 działające pozostałe spółdzielnie wydawnicze włączono do Państwowego Przedsiębiorstwa Kolportażu RUCH. RUCH posiadał monopol na prenumeratę oraz kolportaż dzienników i czasopism. Przez lata firma wielokrotnie zmieniała strukturę i formy działania.

W 1969 powstało Zjednoczenie Upowszechniania Prasy i Książki RUCH. W następnym kroku, po połączeniu RUCH i Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa”, powstała Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka-Ruch”, która została w roku 1990 zlikwidowana ustawą. W 1991 utworzono państwowe Przedsiębiorstwo Kolportażowo- Handlowe RUCH, aby w rok później przekształcić je w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą RUCH S.A. Obecnie RUCH jest notowany na warszawskiej Giełdę Papierów Wartościowych. Marka jest jedna z najbardziej znanych polskich marek. Marka z historią.

Dodaj komentarz


WordPress SEO