Po co komu domena pomarancza.pl?

Operator komórkowy Idea zmienił nazwę na Orange. Nie posiadał jednak na rynku polskim praw do domeny z nową nazwą. Orange w ramach swojego projektu nazewniczego nie nabyło praw do domeny „orange.pl”. Widać projekt namingowy realizowany w Wielkiej Brytanii nie zakładał ekspansji na tę część Europy. W Polsce domenę używała agencja reklamowa Orange, należąca do Migut Media. Oczywistym było, że po wejściu marki Orange do Polski będzie ona starała się o pozyskanie domeny.

Przykład pokazuje, jak brak wizji rozszerzania na nowe rynki, naraża firmę na poważne dodatkowe wydatki.

Suma za która nabyto domenę orange.pl to 150 000 euro. To niedużo w relacji do transakcji na domenie play.pl, która została odkupiona za kilka milionów złotych.
Główni udziałowcy działających w Polsce operatorów komórkowych, profilaktycznie zaopatrzyli się w domeny serwisów internetowych z polskim rozszerzeniem „.pl”. Deutsche Telekom wykupił domeny t-mobile.pl ; t-mobile.com.pl ; t-mobile.org.pl oraz t-mobile.net.pl. Podobnie postąpił brytyjski Vodafone.

Na rynku będzie coraz trudniej o domeny generyczne, czyli słowa znaczące. Na razie można je kupić za w miare wyobrażalne kwoty. Z czasem trzeba będzie skoncentrować się na domenach opartych na neologizmach.

Dodaj komentarz


WordPress SEO