ORLEN
Opracowanie nazwy ORLEN było największym projektem nazewniczym w Polsce. Przy projektowaniu nazwy brał udział zespół prawie 60 osób. Projektanci nazw, lingwiści, rzecznicy patentowi, prawnicy, socjologowie, psychologowie, specjaliści od reklamy, komunikacji i Public Relations brali udział w ocenie i kreacji nazwy. Wybrane propozycje nazw zostały przebadane przez dwie niezależne agencje badania rynku i opinii. Znaczenie słowa sprawdzono w językach krajów w których koncern planował prowadzić działalność. Zebrano opinie językoznawców z Polski i ze świata. Reszersz ochrony patentowej przeprowadziły niezależne kancelarie rzeczników patentowych. Skomplikowanie projektu i jego skala, oraz bardzo krótki termin realizacji, wymagały unikalnego podejście. Do testów nazw zostały napisane specjalne programy komputerowe. Interdyscyplinarne zespoły analizowały rozwiązania i przedstawiały rekomendacje. Po wielu latach od opracowania nazwy ORLEN, można obiektywnie ocenić, że była to jedna z najważniejszych decyzji marketingowych w tej firmie. Marka ORLEN jest jedna z najdroższych marek w Polsce. Jej wartość stale rośnie, co jest między innymi efektem pełnej ochrony prawnej i monopolu patentowego jaki firma uzyskała dzięki pełnej procedurze projektowania i ochrony nowej nazwy. |