Ochrona nazwy jako ochrona marki.

Ochrona nazwy może mieć duże znaczenie w budowie przewagi konkurencyjnej. Jak chronić markę i zarezerwować pomysł, aby zagwarantować sobie trwałe wyróżnienie.

Jaka ochrona nazwy zapewnia wyróżnienie?

Standardową procedurą jest ochrona nazwy jako słowny znak towarowy. Niestety aby była to absolutnie pełna ochrona nazwy, potrzebne jest wyjątkowe wyróżnienie. To znaczy, że nazwa musi być bardzo długa, albo mieć budowę nie przystającą do standardów naszego komunikowania. To zaprzecza prostocie nazwy i łatwości jej zapamiętania. Wniosek jaki się tu nasuwa, to że konieczne jest projektowanie wszystkich elementów identyfikacji od razu. Nazwa, logo, slogan firmowy, kolorystka, wzornictwo. To elementy, które w całości budują design i wizerunek marki.

Ochrona nazwy a inne elementy identyfikacji.

Ciekawa nazwa, unikalny slogan czy hasło reklamowe, nie zawsze zapewniają wyróżnienie, przez co produkt może zostać nie zauważony przez odbiorców. Z drugiej strony, nawet oryginalna nazwa, chroniona prawnie, może być naśladowana przez konkurencję. Ochrona nazwy rzadko kiedy jest idealnym monopolem. Jak więc budować oryginalne marki i skutecznie je chronić? Skutecznym rozwiązaniem wydaje się rejestrowanie nietypowych znaków towarowych. Dobrymi przykładami mogą być fioletowy kolor czekolady Milka, kształt wypiekanych w Kazimierzu Dolnym bułeczek – kogucików, opakowanie i kształt batonika Toblerone, kształt ciasteczek Delicje i czekoladowych bałwanków oraz Mikołajów Wedla czy postacie rysunkowe występujące w reklamach herbaty Tetley. Warto również pamiętać o możliwości zastrzeżenia etykiety, a nawet kształtu opakowania. Czyli ochrona nazwy wzmocniona ochrona grafiki lub wzornictwem produktu i opakowania.

Ochrona nazwy – wykorzystanie „muru patentowego”

Oczywiście, sceptycy mogą powiedzieć, że również te znaki mogą zostać podrobione, jednak kiedy ochrona nazwy jest rozbudowana i chroniona jest w sposób silniejszy, a konkurencja wyraźnie naśladuje wszystkie lub większość elementów, łatwiej jest dochodzić swoich praw. Trudniej jest także podrobić wszystkie elementy ochrony. A na pewno taka ochrona nazwy daje przewagę w czasie. Jeżeli nie zapewnimy wyróżnialności marce, pozostaje liczyć na efekt pierwszeństwa w kreowaniu niepowtarzalnej komunikacji. Należy jednak pamiętać, że pamięć klientów bywa zawodna i, o ile konkurencja odpowiednio szybko zacznie naśladować udany pomysł, efekt pierwszeństwa może zostać zatarty.

Ochrona nazwy jest zawsze początkiem procesu zabezpieczenia marki. Ochrona nazwy może być powiększona poprzez zarezerwowanie dużej ilości nazw podobnych. Taka ochrona nazwy może być rozszerzona także na hasła i slogany o podobnym brzmieniu i znaczeniu. Strategia budowy muru ochronnego dla marki jest dość popularna na świecie. Na czym ona polega? Wśród zgłoszonych znaków mogą znaleźć się typowe dla branży hasła. Niestety, zarezerwowanie takiej ilości znaków jest dość kosztowne. Należy też pamiętać o tym, że ochrona nazwy i marki wymaga stosowania znaku, co również może nieco komplikować sprawę. Nigdy też nie uda się do końca zablokować możliwości kreowania podobnych komunikatów. I tak o sukcesie rynkowym decyduje siła marki oparta na wyjątkowej ofercie, jakości produktu, cenie i dostępności. Ochrona nazwy jest tylko jednym z jej elementów, ale za to pierwszym w kolejności.

Dodaj komentarz


WordPress SEO