Naming dla telekoma

Naming w firmach telekomunikacyjnych pełni szczególną rolę. Dobra nazwa pomaga budować i wyróżniać markę. Nazwy i domeny pełnią także funkcje brandingowe.

Naming w firmie Play

Operator telefonii mobilnej Play nabył domenę „play.pl”. Firma wcześniej używała opisowej domeny „playmobile.pl”. Czy firma świadomie wybrała kiedyś nazwę „play” bez praw do tożsamej z nazwą marketingową domeny? Obecnie, po kilku latach działania na rynku, za prawa do używania domeny firma zapłaciła prawdopodobnie kilka milionów złotych. To jedna z największych transakcji na rynku polskim. Operator komórkowy domenę „play.pl” chciał przejąć jeszcze przed wejściem na polski rynek w 2007 roku. Nie uzgodniono jednak sumy. Od 2002 roku pod tą domeną działał sklep z grami komputerowymi. Domena dla takiej firmy wręcz idealna, wręcz genialny naming. Rodzi się jednak pytanie, po co „Play” inwestuje w domenę, skoro „playmobile.pl”, odwiedza miesięcznie dwa miliony użytkowników? Czy firma chce rozszerzyć zakres swojej oferty o gry na urządzenia mobilne? Taki koncept może dodatkowo wzmocnić pozycję firmy jako operatora komórkowego. Jeżeli tak będzie, to naming jest w wykonaniu Play może sie stać doskonałą inwestycją.

Nie ma dobrej marki bez dobrej nazwy.

Naming w telekomach

Naming w telekomach

 

Naming i rebranding w Orange.

Operator komórkowy Idea przeprowadził rebranding na Orange. W ramach projektu nazewniczego firma nie nabyła praw do domeny „orange.pl”. Widać naming realizowany w Wielkiej Brytanii nie zakładał ekspansji na tę część Europy. W Polsce domenę używała agencja reklamowa Orange, należąca do Migut Media. Czy zarobiła 150 tys. euro, czy straciła, bo mogła ją sprzedać drożej, nie jest teraz już ważne. Przykład pokazuje, jak brak wizji rozszerzania na nowe rynki, naraża firmę na poważne dodatkowe wydatki. Dużo wyższe niż naming. Z drugiej zaś strony, pokazuje jak ważna jest pełna ochrona i pełne prawa własności do marki. Naming bez praw do znaku towarowego, do doemny, jest bardzo mało wart.

Naming a bezpieczeństwo.

Nazwa, jeśli chcemy trwały budować sukces, powinna być bezpieczna. To oznacza, że powinno się ją dać chronić prawnie. Nazwa musi spełniać kilka przesłanek, przede wszystkim powinna się różnić od tych istniejących. Bez względu na to, jak doskonałą i dobrze brzmiącą nazwę przygotujemy, będzie bezużyteczna, jeśli nie będzie się dało jej zarejestrować. Nasze nazwy mają dodatkowo gwarantowane domeny internetowe. Naming to sztuka połączenia kreatywności z bezpieczeństwem.

Dodaj komentarz


WordPress SEO