Nazwa produktu jako nowa nazwa firmy.

Firmy zmieniają nazwy z dwóch powodów. Albo wprowadzona strategia tak dalece odbiega od wcześniej stosowanej, że poprzedni wizerunek ogranicza markę. Albo wręcz przeciwnie, zły wizerunek i historia firmy nie pozwalają wykorzystać marki do budowania sukcesu rynkowego. Ten drugi powód dotknął firmę RIM – Research In Motion. Blackberry to nowa nazwa firmy.

Nowa nazwa firmy RIM

RIM, niedawny lider rynku telefonów komórkowych, popadł w poważne kłopoty i bardzo szybko utracił swoją pozycję rynkową. Lansując swoją filozofię, firma oddaliła się od oczekiwań masowego klienta a do firmy przylgnął wizerunek przegranego w walce o pozycję na rynku telefonów i urządzeń mobilnych. Potrzebna była nowa nazwa firmy.

Nowa nazwa firmy

Nowa nazwa firmy

Zarząd firmy nie mógł dłużej czekać. Na konferencji BlackBerry Experience, firma poinformowała o odejściu od nazwy z RIM. Nowa nazwa firmy ma być tożsama z marką produktów Blackberry. Zmiana została zaprezentowana przed wprowadzeniem dwóch nowych modeli telefonów. Mają one wesprzeć firmę w odbudowie pozycji konkurencyjnej. Firma działając pod zmieniona nazwą, planuje ponownie powalczyć na rynku.

Marka produktu nazwą firmy – Blackberry

Jednak czy adaptacja nazwy produktu to dobry pomysł? To, że RIM ma kłopoty wiedzieli wszyscy. Zadbali o to i konkurencji i media. Przecież to spadek sprzedaży urządzeń markowanych Blackberry był przyczyną kłopotów firmy. Urządzenia, które zdominowały rynek komunikacji mobilnej, nie kojarzyły się z Blackberry. Było to urządzenie działającej w innej filozofii. Czy więc sama popularność marki wystarczy? Skojarzenia z produktem są jednoznaczne. Potrzeba więc będzie wiele wysiłku aby nadać firmie i jej produktom wartościowe wyróżnienie. Nowe urządzenia nawet jeżeli lepsze, nawet jeżeli tańsze – wnoszą niewiele nowego. Tak więc oferowane produkty marki Blackberry stoją na pozycji „followera” trendów, a nie jego kreatora. A na tak dynamicznym rynku, liczą się tylko ci, którzy łamią konwencje i kształtują trendy. Nowa nazwa firmy może tylko utrwalić wizerunek marki.

Nowa nazwa firmy a strategia ofertowa

Silne i wąskie skojarzenia z produktem mogą doprowadzić firmę do poważnych problemów. Mogą stać się barierą zmiany lub rozszerzania oferty. Taka sytuacja miała miejsce z Nokią, która także lansowała swoją filozofię telekomunikacji mobilnej i telefonu komórkowego. W obu wypadkach to konsumenci i klienci zdecydowali czego chcą – doskonały produkt ich nie zadawalał. Czy nowe modele Blackberry mają to, czego klienci oczekują? Jeżeli nie, to uparcie broniona nazwa i marka może całkiem zniknąć z rynku. Wtedy nawet zupełnie nowa nazwa firmy nie pomoże.

Nowa nazwa firmy – jak wyróżnić markę na rynku

Nowa nazwa firmy – Jak przeprowadzić zmianę nazwy firmy

Dodaj komentarz


WordPress SEO