Nazewnictwo produktów a zmiana wizerunku

Nowa strategia firmy może być powodem do zmiany nazewnictwa produktów. Obecnie taka sytuacja wstępuje w wypadku produktów marki Infiniti. Firma odświeża portfolio ofertowe i wprowadza nowe pozycjonowanie marki. Uporządkowane nazewnictwo traktowane jest jako konieczny element wdrażania nowej strategii.

Strategia wyróżniania i nazewnictwo ofert

Infiniti chce się wyróżnić na rynku, chce podkreślić swój indywidualny styl i charakter. Chce także rozszerzyć swoją ofertę. Więcej modeli wymaga wzmocnienie siły marki firmy lub dużych nakładów na lansowanie każdej nowości. Na rynku motoryzacyjnym istnieją dwie główne strategie nazewnicze. Produkty przyjmują unikalne nazwy (na przykład Toyota – Avensis, Corolla, Yaris) lub nazewnictwo, w którym każdy z modeli nawiązuje  do spójnej koncepcji marki (BMW – 1, 3, 5, 6, 7, X, Z1, M). Nowe pozycjonowanie marki Infiniti będzie uzupełnione przez jednorodne oznaczanie wszystkich modeli portfolio ofertowego. Nazewnictwo produktów ma markę korporacyjną wspierać. Jedna konwencja nazewnictwa obowiązująca na wszystkie modele, prowadzić ma do wzmocnienia wizerunku całej oferty, a nie poszczególnych aut.

Od roku modelowego 2014 wszystkie nazwy samochodów Infiniti będą ujednolicone. W ramach nazewnictwa produktów Infiniti pojawiają się dwie podstrategie nazewnicze – wyznacznikiem spójności ma być litera Q lub QX. Przedrostek Q będzie identyfikował sedany i kabriolety. Druga linia oznaczenia i nazewnictwa produktów, to QX. Od takich liter będą zaczynały się nazwy modeli typu crossover i SUV. Dodatkowym standardem mają być dwucyfrowe oznaczenia wskazujące na segment pojazdu. Nowe nazewnictwo ma wzmocnić pozycję Infiniti na rynku pojazdów premium.

Jakość a nowe nazewnictwo marki

Jak łatwo się domyślić, nowe pozycjonowanie ma prezentować jakość. To określa strategię nazewniczą. Stosowanie oznaczeń z literą Q nie jest w Infiniti nowością. Nazewnictwo z literą Q nawiązuje do tradycji firmy i modelu Q45. Pierwszym modelem z nowym oznaczeniem, ma być sportowy sedan Q50. Debiut auta zapowiadany jest na początek roku 2013.

Zmienione nazewnictwo produktów to element zmiany tożsamości marki infiniti. Aby nowe pozycjonowanie i nowy wizerunek były szybko kojarzone z marką, niezbędny jest ład i porządek w prezentacji oferty rynkowej. Zmiany nazewnictwa są więc elementem strategii marki. Między ofertą a wizerunkiem firmy istnieje silna zależność. Z jednej strony firma chce zachować swoje dziedzictwo, z drugiej poprzez nowe pozycjonowanie próbuje nie zostać w tyle za konkurentami i powiększać swoją unikalność. Po wdrożeniu nowego nazewnictwa z literą Q jako kluczem identyfikującym markę, możemy spodziewać się kampanii wizerunkowych marki Infiniti i stopniowego moderowania wizerunku. Kampanii podkreślającej szeroko rozumianą jakość.

Podział wprowadzania zmian portfolio produktów na kilka etapów i stopniowe działania powiązane z odświeżaniem pozycjonowania marki, mają na celu wspierać sprzedaż produktów. Japończycy wychodzą z założenia, że marka to umiejętność wykorzystania wizerunku firmy do budowania przewagi konkurencyjnej. Aby taką przewagę uzyskać, wraz ze zmianą produktów chcą udoskonalić postrzeganie firmy. Silna marka to większa sprzedaż, możliwość uzyskiwania cen premium oraz potencjał rozszerzania marki na nowe oferty i produkty. Nowe pozycjonowanie jest więc także kluczem do sukcesu wprowadzania nowych modeli. Zarząd zauważył, że bez zmiany wizerunku samo rozszerzanie portfolio może nie zagwarantować sukcesu. Równoległe wprowadzanie strategii rozszerzania portfolio oraz zmian pozycjonowania wizerunkowego ma pozwolić na uzyskanie efektów synergii. A to z kolei ma prowadzić do lepszych wyników finansowych i … satysfakcji udziałowców.

Nowe nazewnictwo to prawie zawsze nowe pozycjonowanie marki. Choć zmiany nazw kojarzone z działaniami marketingowymi, w wielu wypadkach są elementem wdrażania nowej strategii biznesowej. Jeżeli sukces rynkowy zależy od wizerunku, rośnie znaczenie nazewnictwa – bez dobrej nazwy nie ma silnej marki. A dobra nazwa to taka, która pasuje do strategii i wspiera nowe pozycjonowanie konkurencyjne.

Nazewnictwo produktów

Nazewnictwo konkurencyjnych marek

Jak wykorzystać nazewnictwo produktów?

Dodaj komentarz


WordPress SEO