Naming produktów – Żubrówka.

Żubrówka to ciekawy przykład, jak wygląda międzynarodowy naming produktów. Początki produkcji żubrówki w Polsce sięgają XVII w. Jak głosi anegdota, w XVIII w. żubrówka była ulubionym trunkiem polskiej szlachty.

Polska tradycja i naming produktów

Dlatego Polmos w 1926 postanowił wskrzesić produkcję wódki, tyle że na masowa skalę. Opracowano metodę produkcji żubrówki. Równocześnie zadbano o ochronę nazwy jako znak towarowy.

Naming produktów - Żubrówka

Naming produktów – Żubrówka

Marka Żubrówka jest szeroko na świecie znana. To unikalna na skalę światową wódka. W butelce znajduje się źdźbło turówki wonnej (hierochloe odorata), trawy rosnącej w lasach Puszczy Białowieskiej. To dzięki znanej powszechnie jako żubrówka trawie, wódka ma świeży, orzeźwiający aromat z nutą rumianku i wanilii. Wódkę wyróżnia także zielono żółtawy kolor oraz zawartość kumaryny. Sprzedaż tego produktu była za oceanem zakazana, właśnie ze względy na kumarynę – związek chemiczny, który nadawał wódce unikalny smak. Stosowany w małych ilościach krzywdy nie wyrządza, ale spożyty w większej dawce może prowadzić do uszkodzenia wnętrzności.

Naming produktów u innych producentów żubrówki.

Niestety taka kategoria wódki produkowana jest też poza Polską. Tyle, że stosowany jest różny naming do jej oznakowania. Żubrówka produkowana jest w Rosji jako Зубровка, Stanach Zjednoczonych jako Wisent Vodka oraz na Ukrainie jako Зубрівка. Wytwarzana jest także na Białorusi oraz w Czechach.

Na rynek amerykański niedawno weszła nowa wersja znanej marki, nazwana ŻU lub inaczej ZU. Naming produktów jest w marketingu niezwykle istotny. Nie usunięto napisu żubrówka, ale lansowana jest skrócona do ŻU nazwa wolnego od kamaryny produktu. To ukłon w stronę międzynarodowej klienteli. Amerykanie zamawiając drinki podają markę alkoholu z jakiego ma być przygotowywany. O ile dla nas nazwa żubrówka jest prosta, dla obcokrajowców może stanowić problem zarówno w wymówieniu słowa jak i w zapamiętaniu nazwy. Naming produktów powinien takie aspekty prezentacji marki uwzględniać.

Popularność marki prowadzi do jej rozszerzania. Pojawia się biała żubrówka. Czy taki naming produktów przypadkiem nie przeczy to idei marki i nie rozmywa jej wyróżnienia?

Dodaj komentarz

WordPress SEO