Michałki, michaszki, michałki zamkowe – wojny o marki cukierków

Cukierek to wyrób cukierniczy wykonany ze stężonego roztworu cukru w wodzie, do którego dodawane są aromaty i barwniki. Kandyzowany cukier przybrał najprzeróżniejsze formy, smaki i jest wytwarzany na różne sposoby. Słowa „cukierek” zaczęto używać w Polsce w XVIII wieku. Podstawą do stworzenia nazwy cukierka był „cukier”. O niektóre marki cukierków toczą się spory między producentami.

Wojny o marki cukierków

„Michałek” to jeden z dobrze znanych typów cukierka czekoladowego w Polsce. Zmiany prawne i deregulacja gospodarki, oraz polityka rejestrowania znaków towarowych na rzecz zrzeszeń przedsiębiorstw państwowych z okresie PRL były podstawą wielu sporów w okresie wolnej gospodarki. Marki cukierków mają często niejasną sytuację prawną.

Marki cukierków Michałki

Marki cukierków Michałki

O znak towarowy marki cukierków „pokłóciły się” Śnieżka ze Świebodzic na Dolnym Śląsku i krakowski Wawel. Śnieżka twierdziła, że posiada monopol na nazwę. „Michałki”, którą to nazwę jako znak towarowy cukierków czekoladowych wcześniej zgłosiła do Urzędu Patentowego. Problemem były „Michałki Zamkowe”,  marka słodkości produkowanych w Krakowie. Sprawa trafiła do sądu. Wawel posiadał zarejestrowany w Urzędzie Patentowym nazwę na podobne czekoladki, tyle że pod nazwą „Michałki Zamkowe”. Przedstawiciele Śnieżki twierdzili, że nazwa krakowskich czekoladek to świadome wprowadzenie konsumentów w błąd. Firma uważała, że  „Michałki” powszechnie kojarzone były z marką producenta, czyli Śnieżką.

Półkowe walki marki cukierków

Przedstawiciele Wawelu uważali, że „Michałki” to nazwa rodzajowa słodyczy a nie nazwa konkretnej marki cukierków. Obecnie na półkach sklepowych obok Michałków (bez dopisku Zamkowe) z Krakowa leżą obecnie Michaszki z Zakładów Cukierniczych Mieszko. Broń, którą walczył z mniejszym zakładem Wawel, jest używana przeciwko produktom z Krakowa. Marki cukierków walczą nie tylko w sądzie.

Dodaj komentarz


WordPress SEO