Marka ZARA. Podstawy sukcesu.

Zara to hiszpańska marka odzieżowa założona została w 1975 roku. Marka Zara dostępna jest na całym świecie, a swój sukses rynkowy zawdzięcza unikalnemu modelowi biznesowemu i  niekonwencjonalnemu zarządzaniu marką bez reklamy.

Marka Zara i jej model biznesowy.

Marka Zara została założona w 1975 roku w miejscowości La Corunia w Hiszpanii. Kreatorem firmy i marki był Amanico Ortega. Marka Zara bardzo szybko odniosła sukces. Unikalny koncept biznesowy pomógł firmie stać się jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych międzynarodowych marek odzieżowych. Model opiera się na kreatywnym projektowaniu zgodnie z trendami mody światowej i dostarczaniu produktów na kieszeń każdego konsumenta. Początkowo Zara wzorowała się na trendach zaobserwowanych u najlepszych kreatorów mody. Potem strategię marki udoskonalono. Ubrania marka Zara były projektowane w stylu fast fashion oraz instant fashion. Zasadą tego stylu jest błyskawiczne projektowanie, natychmiastowe wdrożenie wzorów do produkcji oraz bardzo sprawna dystrybucja. W ten sposób nowy model ubrania znajdował sie w salonach już po kilkunastu dniach. Aby taki model biznesowy mógł działać, firma zatrudnia dużą liczbę projektantów. Marka Zara nie bazuje na nazwisku designera. Efektem takiej strategii jest wprowadzanie do salonów około 10 000 nowych projektów rocznie. Kolekcja jest sale wymieniana i dostosowywana do oczekiwań i upodobań klientów. Marka Zara ma kilka linii odzieżowych, działających jak submarki. Zara Man, Zara Kids czy Zara Accesories.

Marka Zara

Marka Zara

Drugą unikatową cechą marki jest całkowita rezygnacja z konwencjonalnego marketingu. Firma nie prowadzi działań reklamowych. Za to pozyskuje najlepsze lokalizacje na swoje salony, stale rozbudowuje sieć i rozwija kolekcję. To antykonwencja i unikalna strategia marketingowa. Bycie blisko klienta tworzy ideę marki. Zara bardzo szybko i skutecznie rozwija w ten sposób dostępność marki. Produkty są tanie, modne i łatwo dostępne. Połączenie tak rozumianej jakości jakością projektowania pozwoliła marce na tak wielki sukces rynkowy. Marka Zara jest tak prosta jak jej nazwa.

Marka Zara na świecie.

Już w pięć lat od założenia pierwszego salonu marki, Zara posiadała sieć sklepów na terenie całej Hiszpanii. Kolejnymi krokami była ekspansja międzynarodowa. W 1989 roku otworzony został pierwszy salon w Stanach Zjednoczonych, w 1990 we Francji, w 1992 roku w Meksyku, w 1993 w Grecji, w 1994 w Belgii oraz Szwecji. Obecnie marka Zara obecna jest ze swoimi salonami firmowymi w ponad 70 krajach na całym świecie.

Znaczenie słowa Zara

Słowo Zara jest neogolizem. Nazwa marki nie ma bezpośredniego znaczenia w języku hiszpańskim, katalońskim ani baskijskim. Nazwa nie ma także znaczenia w łacinie ani w pokrewnym języku portfugalskim. Nie znaczy nic po francusku. Słowo to ma natomiast znaczenie w języku polskim.

Zara to średniowieczne plemię słowiańskie. Plemię Zara należało do zespołu plemion dolnołużyckich. Zaranie zamieszkiwali tereny pomiędzy Nysą Łużycką a Bobrem w okolicy dzisiejszych Żar. Nazwa plemienia może pochodzić od żurawia, ptaka zamieszkującego okoliczne bagniste łąki. Zara, zora, to także określenie prasłowiańskie na zorzę poranną. Pogańscy Słowianie o wschodzie słońca oddawali cześć swoim bogom. Zara ma jeszcze jedno znaczenie – to kwaśna łąka. W tym rejonie takich łąk zamieszkanych przez żurawie, z których można było podziwiać zorzę poranną jest wiele.

Zara to imię dziewczęce. Zara istnieje w językach: angielskim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim, słowiańskich, arabskim, polskim i hebrajskim. Pochodzenie tego imienia jest hebrajskie, arabskie i suahili. W arabskim imię Zara nawiązuje do rozkwitającego kwiatu; splendoru, świtu – „zahrah” znaczy kwitnący, „zahr” to kwiat. Powszechniej stosowana jest forma Sarah. Mogło by to być ciekawe wytłumaczeni użycia jako marka Zara.

Marka Zara – skuteczny neologizm

Neologizm w nazwie marki jest jak najbardziej uzasadniony. Jest to nazwa bardzo prosta, łatwa do zapamiętania. Nie ma żadnych skojarzeń ani nawiązań. W ten sposób jest kreatywna i innowacyjna. Marka Zara zbudowała swoje znaczenie od podstaw. Takie szanse daje marce neologizm. Marka Zara wykorzystała ten koncept w sposób unikalny.

 

Dodaj komentarz


WordPress SEO