Marka Lajkonik – zawsze dobra zabawa

Historia marki Lajkonik zaczyna się w 1910 roku w miejscowości Skawina, pod Krakowem, gdzie powstała Fabryka Surogatów Kawowych „Henryk Franck i Synowie”. Założył ją austriacki kupiec Henryk Franck. Pierwszym produktem była suszona, prażona i mielona cykoria. W 1911 roku rozpoczęto produkcję kawy zbożowej.

Historia marki Lajkonik

Po II Wojnie światowej fabryka została znacjonalizowana i przyjęła nazwę „Fabryka Środków Kawowych”.  W 1970 roku zaprzestano produkcji koncentratów spożywczych. Produkcje zmieniono na wytwarzanie słonych paluszków. Wtedy narodziła się marka Lajkonik. W 1993 roku firma „Koncentraty Spożywcze Skawina” została sprywatyzowana. Rozbudowano i unowocześniono fabrykę i rozszerzono ofertę na inne przekąski.

Marka Lajkonik

Marka Lajkonik

Marka nosi nazwę od bohatera krakowskiej zabawy ludowej. Pochód Lajkonika odbywa się w pierwszy czwartek po święcie Bożego Ciała. Główną postacią obchodów jest Lajkonik, nazywany także konikiem zwierzynieckim lub tatarzynem. Lajkonik to brodaty jeździec w orientalnym stroju na sztucznym koniku, który przemierza szlak ze Zwierzyńca na Rynek Główny w Krakowie w towarzystwie kapeli Mlaskotów oraz orszaku przebierańców.

Etymologia nazwy Lajkonik

Jest kilka wyjaśnień etymologi nazwy. Według folklorystów słowo „lajkonik” wywodzi się ze staroniemieckiego słowa „Lai” co wiąże je z nazwą bractwa cechowego. Według innych to skrót okrzyku „lej” czyli „bij!”. Jeszcze inni wywodzą nazwę Lajkonik do słowa „Hulaj!”.

Obecnie właścicielem marki jest Lajkonik Snacks GmbH Sp.k.. W ofercie marki Lajkonik znajdują się paluszki, precelki, krakersy, przekąski.

Dodaj komentarz


WordPress SEO