Marka JAGUAR. Historia firmy i nazwy.

Marka Jaguar to legenda motoryzacji. Samochody marki Jaguar dostarczane były brytyjski dwór królewski. Są znane z uczestnictwa w wyścigach Formuły 1. Model E-type stał się ikoną lat 60.

Marka Jaguar

Obecną siedzibą spółki Jaguar Cars Ltd. jest Coventr. Fabryka, gdzie auta są wytwarza znajdują się w Birmingham i Halewood (oba w Wielkiej Brytanii). To co wyróżnia Jaguara to brytyjska elegancja i sportowy styl. Marka Jaguar jest absolutnie wyjątkowa.

Firma została założona w roku 1922. Początkowo była to wytwórnia sportowych i limuzyn i nosiła nazwę Swallow Sidecar Company. W praktyce do oznaczania modeli używano w skrócie oznaczenia S.S. Początki firmy wiążą się z produkcją wózków bocznych do motocykli. Pierwszy samochód opuścił fabrykę latach trzydziestych. Wtedy to  S.S. zaczęła wytwarzać aluminiowe nadwozia. Jakość wykonania pozwoliła na wykorzystywane tych elementów przez różne brytyjskie marki. Znalazły się one miedzy innymi w kabriolecie Austin Seven.

Marka Jaguar - historia i tradycja motoryzacji

Marka Jaguar – historia i tradycja motoryzacji

Pierwszy własny samochód oznaczony jako SS1 została wyprodukowany w roku 1931. Była to dwudrzwiowa limuzyna. W 1933 zmieniono nazwę na S.S. Cars Ltd. – dodano określenie „cars” wskazujące na zakres produkcji fabryki.

Po wojnie po raz kolejny zmieniono nazwę firmy. Nazwa S.S. nabrała negatywnych skojarzeń podczas drugiej wojny światowej. Począwszy od roku 1945 wszystkie modele wytwarzane przez fabryki spółki noszą imię Jaguara. Jaguar to największy dziki kot kota Ameryki. Konsekwencja zmiany nazwy produktów była zmiana nazwy prawnej firmy na Jaguar Cars Ltd. Tak powstała nazwa i marka Jaguar.

Marka Jagar Daimler

Marka Jagar Daimler

Marka Jaguar i firma stopniowo się rozwijały. W latach 50. firma zaangażowała się w wyścigi samochodowe. Chodziło o prestiż jak i promocje związaną z wyścigami. Kolejnym ważnym zdarzeniem w historii firmy było zakupienie spółki Daimler Motor Company. Ten renomowany wytwórca dostarczał samochody dla brytyjskiego dworu królewskiego. Nowa marka w portfolio firmy była podstawa do nowego pozycjonowania produktów. Każdy nowy model Jaguara o luksusowym wyposażeniu miał dopisek Daimler. Jak można się domyślić, Daimler wprowadził markę na salony i przyczynił się do jej nobilitacji wyższych w sferach. Takie oznaczeni stosowano aż do 2002 roku. Wtedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji modeli serii XJ, firma wycofała się z używania nazwy Daimler. Pozostała jedynie marka Jaguar.

Nazwa S.S. nabrała negatywnych skojarzeń podczas drugiej wojny światowej. Począwszy od roku 1945 wszystkie modele wytwarzane przez fabryki spółki noszą imię Jaguara.

Przełomową datą dla firmy był rok 1961. Wtedy to zaprezentowano model Jaguar E-type. Pojazd ten stał się kultowym symbolem epoki. Marka jaguar E-Type została także ikoną  Jaguara. Zastosowany w nim dwu gaźnikowy silnik produkowany był przez kolejne 44 lata. Miał pojemności 3,4 litra osiągał moc 183 KM, pozwalał na rozpędzenie samochodu do 200 km/h. E-type potrzebował 10 sekund aby rozpędzić się do „setki”.

Marka Jaguar i zmiany własnościowe

W 1966 roku Jaguar połączył się z British Motor Corporation. Powstała w ten sposób British Motor Holdings. W 1998 przemianowano firmę na British Leyland Motor Corporation. W 1984 roku marka Jaguar i marka Daimler zostają wyłączone koncernu British Leyland Motor Corporation.

W 1989 Jaguar został przejęty przez spółkę Ford Motor Company. Wielki ojciec zza oceanu zainwestował w firmę i wprowadzenie nowe modele. Efektem było repozycjonowanie Jaguara. Marka Jaguar to luksus.

Ford w roku 2008, porządkując swoje portfolio sprzedał firmę indyjskiemu gigantowi Tata Motors. W jednym pakiecie znalazła się także inna ikona angielskiej motoryzacji – Land Rover. Kwota transakcji to 2,3 miliarda za obie firmy. Marka Jaguar była jednym z najważniejszych aktywów firmy.

Dodaj komentarz


WordPress SEO