Marka i nazwa WINDOWS

Windows to rodzina systemów operacyjnych wyprodukowanych przez firmę Microsoft. Nazwa nawiązuje do interfejsu graficznego systemu operacyjnego, opartego na możliwości otworzenia równolegle kilku programów i prezentowaniu każdego z nich w oddzielnym oknie na ekranie komputera.

Marka i nazwa pochodzi od angielskiego słowa „windows”, która znaczy „okna”.

Historia marki Windows

Po raz pierwszy publiczną prezentację graficznego środowiska pracy z rodziny Windows pokazano w listopadzie 1985. Była to graficzna nakładka na system operacyjny MS-DOS – odpowiedź na rozwiązania stosowane przez firmę Apple na komputerach Macintosh. Nakładka ta, a w konsekwencji system operacyjny, zdominowała światowy rynek komputerów osobistych. Obecnie potężnym konkurentem jest system operacyjny Android, opracowany na tablety i smartfony – urządzenie mobilne działające z wykorzystaniem ekranów dotykowych.

Pod znaną nazwą pracowały następujące systemy operacyjne:

Windows 1.01
Windows 2.03 oraz 2.11
Windows 3.0 oraz 3.1
Windows For Workgroups 3.1
Windows NT 3.1
Windows For Workgroups 3.11
Windows 3.2 (wydany tylko w języku chińskim)
Windows NT 3.5 oraz NT 3.51
Windows 95
Windows NT 4.0
Windows 98 oraz 98 SE
Windows 2000
Windows Me
Windows XP oraz 64-bit Edition 2003
Windows Server 2003
Windows XP Professional x64 Edition
Windows Fundamentals for Legacy PCs
Windows Vista
Windows Home Server
Windows Server 2008
Windows 7
Windows 8

Wizerunek Windows

Gdy na świecie niepodzielnie panowały komputery, Microsoft lansował logo swojego produktu przypominające flagę. Jasno tym symbolem pokazywał, kto na rynku systemów operacyjnych rządzi. Dynamiczny rozwój tabletów i smartfonów zmienił mapę rynku. Prosty, łatwy w obsłudze, przystosowany do niskonapięciowych procesorów i dotykowych ekranów Android, rozpycha się na rynku urządzeń mobilnych. Atak na Windows nadszedł nie ze strony konkurencyjnych systemów na tradycyjne komputery, ale ze strony urządzeń przenośnych o bezkalwiaturowej filozofii działania. A rynek tych urządzeń rośnie szybciej niż rynek komputerów z klawiaturą. Microsoft nie lekceważy tych zmian. Modyfikuje swoją ofertę, ale musi także dostosować do nich wizerunek swoich produktów. Dlatego jedna z najdroższych marek na świcie zdecydowała się na zdecydowaną stylizację logo i poważny rebranding marki systemu operacyjnego.

Prostota i intuicyjność obsługi konkurencyjnych systemów operacyjnych są powodem zmian i w filozofii działania Microsoft. Marka próbuje to prezentować poprzez swój rebranding. Nowe logo jest jednokolorowe – błękitne. Prosty i nowoczesny kolor, nawiązuje do monokoloru jasno zielnego Androida i nowoczesnego logo produktów Apple. Takie rozwiązanie jest zaprzeczeniem dotychczasowego wielobarwnego oznaczenia systemu operacyjnego. To prezentuje zmianę filozofii Windows. Flaga, która jest symbolem panowania, ustąpiła miejsca bardzo prostej ikonie narysowanego w perspektywie okna. To kolejny ruch upraszczający prezentację marki. Ale także znamienne pokazanie wyróżnika systemu Windows. Okienka były tym co oddawało filozofię sytemu operacyjnego Microsoft. Obecne logo nawiązuje do nowego układu ekranu powitalnego systemu Windows 8. Nowy interfejs systemu, zwany Metro, składa się z kafelków, tak jak i okienko w nowym logo. Interfejs Metro zbudowany z prostych graficznie elementów umieszczonych na ekranie, zaprojektowany został z myślą o użytkownikach ekranów dotykowych stosowanych już w systemie Windows Phone 7. To wyraźny ukłon w stronę rynku mobilnego. Nowy logotyp, stosuje font Segoe – taki jak w interfejsie Metro. W ten sposób cały rebranding marki nawiązuje wizerunkowo do rozwiązań stosowanych w tabletach i smartfonach.

Wszystko to świadczy o repozycjonowaniu marki Windows. Lider rynku systemów operacyjnych na komputery widzi, że świat dominują urządzenia przenośne wykorzystujące dotykowy ekran. Dostosowuje się do tego, projektując rozwiązania na ten rynek, ale także zmienia swój wizerunek, aby oderwać się od dotychczasowych skojarzeń. Zmienia swój produkt, sposób działania i komunikowania się z klientami. Chce być bardziej przyjazny i czytelnie prosty. Wykonuje rebranding wizerunku w oparciu o zmiany w strategii biznesowej i rynkowej. Wszystko po to, aby Windows obronił swoją pozycję konkurencyjną.

Dodaj komentarz


WordPress SEO