Lucky GoldStar i LG – fuzje i renaming

LG Group to jeden z największych koreańskich czeboli. W roku 1995 korporacja przeprowadziła renaming i zmieniła swoje oznaczenie z Lucky GoldStar Group na LG Group. To przykład zmiany nazwy w wyniku połączenia firm. 

Renaming w fuzjach i przejęciach

Wcześniejsza nazwa Lucky Goldstar powstała po połączeniu dwóch koncernów: Lucky Chemical Company oraz GoldStar. Elektronika i telekomunikacja, kojarzone wcześniej z marką GoldStar, które objął renaming w połowie lat 90, stały się obecnie wiodącą dziedziną działalności koncernu. Renaming pomógł zbudować silną pozycję marki na tym rynku. Koncern działa w ponad 120 krajach, zatrudnia około 150 tys. pracowników. Poza elektroniką czebol działa dalej w przemyśle energetycznym i chemicznym.

 

Renaming - zmiana nazwy

Renaming – zmiana nazwy

Renaming – szanse i zagrożenia

Analizując szanse i zagrożenia biznesu powstałego po fuzji lub akwizycji warto się zastanowić, jaka nazwa jest najlepszym rozwiązaniem dla nowo powstałej organizacji. Naming jest elementem procesu budowania silnej marki i zdobywania przewagi konkurencyjnej. W tym kontekście, renaming (zmiana nazwy) jest procesem koniecznym przy fuzjach i akwizycjach.

Na święcie jest wiele przykładów renamingu. York Telephone i New England Telephone, dwie marki które weszły w skład AT&T Bell Operating Companies, przeprowadzono renaming i zamieniono na NYNEX w 1984, a po fuzjach z Bell Atlantic in 1997 i GTE, zdecydowano się na renaming i nową nazwę Verizon w roku 2000. Usługa BankAmericard i firmy Chargex z Kanady przyjęła nazwę Visa końcu lat 70-tych. W efekcie to nazwa firmy. Stopniową zmianę wizerunku i renaming przeszedł Commercial Union. Najpierw do Commercial Union dodano, Grupa AVIVA, następnie zwiększono znaczenie opisu Grupa Aviva, a na koniec zlikwidowano markę Commercial Union i przeprowadzono renaming na nazwę Aviva.

Według modelu zmian marki po fuzji, opracowanym przez agencję namingową ANAGRAM, istnieje kilka wariantów rozwiązań, jakie mogą zastosować firmy. Jeżeli „A” to nazwa firmy przejmujące a „B” przejmowanej, najczęściej po fuzji znika marka słabsza czyli „B”. Bardzo rzadko mniejsza firma pozostawia swoją markę. Tak jednak było po przejęciu przez firmę Legrand dużej włoskiej firmy Beticino. Czasami nie wielkość firmy a siła marki decydują o przyjętym rozwiązaniu. W wielu przypadkach obie łączące się marki występują wspólnie „A”+”B” daje „AB” lub „BA”. Często po fuzji powstaje zupełnie nowa nazwa „C” a dwie marki wcześniej istniejące z rynku znikają. Renaming jest wynikiem przyjętej strategii. Chodzi o korzyści w przyszłości a nie zachowywania marek wcześniej istniejących. Tam gdzie analiza ekonomiczna i nowa strategia maja jasno postawione cele, sentymenty i przywiązanie do marek nie ma wielkiego znaczenia. Decyduje przyszłości i dlatego pojawia się renaming.

W wypadku LG renaming miał dwie fazy, najpierw doszło do połączenia dwóch koncernów. Z dwóch nazw powstała nowa nazwa.  Lucky Chemical Company oraz GoldStar dały początek Marki Lucku GoldStar. Kolejnym krokiem było skrócenie nazwy. Renaming na LG uprościł nazewnictwo firmy i dał szansę na atrakcyjny naming produktów.

Renaming firm

Renaming produktów

Renaming ofert

Dodaj komentarz

WordPress SEO