Konkurs na slogan czy na najlepszy plagiat.

Konkurs na slogan dla lokaty bankowej. Przykład największego banku w naszym kraju pokazuje, jakie mogą być negatywne skutki braku świadomości konsekwencji prawnych tego typu przedsięwzięć.

Konkurs na slogan

PKO BP ogłosiło i szeroko reklamowało w konkurs na nazwę lokaty. Reklamy telewizyjne z udziałem celebrytów, rozmach i duże wydatki doprowadziły do … konieczności wycofania się i anulowania wyników konkursu. Na czym polegał konkurs. Aby wygrać nagrodę, trzeba było zdeponować w banku lokatę oraz zaproponować dla niej nazwę.

„Udany” konkurs na slogan

Z oferty banku skorzystało ponad 60 tysięcy klientów. Na łamach mediów pojawiła się informacja, że konkurs na slogan został rostrzygnięty. Ogłoszono wyniki, według których 20 osób wygrało samochody a jedna osoba okrągły milion złotych. Problem pojawił się dzień po ogłoszeniu przez PKO BP 21 zwycięskich haseł. Okazało się, że część wybranych przez komisję bankową haseł to kopie lub najzwyklejsze plagiaty nazw lokat stosowanych przez inne banki! Komisja bankowa wybrała to co się jej podobało, nie dbając o aspekty prawne, prawa autorskie i ochronę sloganów jako znaki towarowe.

Regulamin a konkurs na slogany

Konkurs na slogan opisany był regulaminem. Informował on, że propozycje nazw muszą być nowymi i twórczymi określeniami. Tylko wtedy można mówić, że nie naruszają one praw autorskich. To prawda, ale czy podano jak sprawdzić czystość  prawną proponowanych sloganów? Jak sprawdzić, czy były one wcześniej zgłoszone jako znaki towarowe i nie naruszają praw własności osób trzecich? Bo warto tu zaznaczyć, że chronić prawnie można nie tylko nazwy, ale także slogany firmowe oraz hasła reklamowe. Już po ogłoszeniu wyników i burzy w mediach oraz internecie, przedstawicielka banku stwierdziła, że „Zgodnie z regulaminem na uczestnikach ciążył obowiązek weryfikacji, czy zgłaszane hasła nie były wykorzystane np. w kampaniach innych banków.” Jeżeli tak jest, to jakie obowiązki ciążyły na komisji oceniającej konkurs na slogan? Na pewno powinna to być weryfikacja wybranych haseł. Zadajmy sobie pytanie jak można sprawdzić czy slogan był już wcześniej wykorzystywany i czy jest unikalny? Czy samo wpisanie do wyszukiwarki internetowej wystarcza? Czy klienci banku wiedzą jak sprawdzić czy identyczne hasło nie jest już zarejestrowane na rzecz innej firmy w Urzędzie Patentowym? Czy bank i jego klienci rozumieją, że identyczność wcale nie jest podstawą do uzyskania ochrony prawnej jako słowny znak towarowy? Nazwy i slogany muszą się różnić od zarejestrowanych, a badanie takie przeprowadza uprawniony rzecznik patentowy. Usługa taka kosztuje kilkaset złotych. Wątpliwe, aby ktokolwiek założył lokatę i złożył propozycje na konkurs na slogan, mając świadomość, że musi jeszcze wydać kilkaset złotych aby spełnić warunki konkursu.

Konkurs na slogan a ryzyka prawne

Ryzyko jakie niesie wymyślanie nazwy i sloganów w formie konkursów jest olbrzymie. Wynika ono z braku świadomości jakie są ograniczenia prawne i jak uzyskać gwarancję, aby firmy nie narazić na problemy. Sytuacji podobnych jest więcej, ale ze zrozumiałych względów polskie firmy skrzętnie ukrywają informacje o nich. Konkurs na slogan, konkurs na nazwę, konkurs na hasło reklamowe – wszystkie niosą ze sobą poważne zagrożenia prawne.

Dodaj komentarz


WordPress SEO