Historia PanAm – upadłe marki

Kiedyś Pan Am była uznawana za jedną z najbardziej wartościowych marek na świecie, by później zupełnie zniknąć z rynku. I choć dziś odżywa na nowo – m.in. na torbach podróżnych, to daleko jej do historycznej świetności marki.

Historia marki

Pan American World Airways – w skrócie PanAm. Firma była liderem na rynku przewozów lotniczych w USA. PanAm został założony 14 marca 1927 roku przez majora Henry’ego H. Arnolda w Key West na Florydzie.  Linia lotnicza była jedną z ikon ery zimnowojennej. Dość powiedzieć, że to na pokładzie jej samolotu Beatlesi lecieli na swoją pierwszą amerykańską trasę. Równie chętnie wykorzystywano ją w filmach, m.in. w serii o przygodach Jamesa Bonda czy Odysei Kosmicznej Stanleya Kubricka. Pan Am była drugą, po Coca-Coli, najbardziej rozpoznawalną marką na świecie. Jednak złe zarządzanie w latach 80-tych doprowadziło do degeneracji marki. Firmę dobili arabscy terroryści. Pan Am ogłosiło bankructwo 3 lata po katastrofie lotu 103 nad Lockerbie.

Później marka była wskrzeszana kilka razy. Jej pierwszym wcieleniem była tania linia latająca między USA a Karaibami w latach 1996-1998. Zbankrutowała. W 1998 r. Guilford Transportations Industries za jedyne 30 mln dolarów nabyło 2 Boeingi 727-200, zezwolenia, certyfikaty i całą własność intelektualną związaną z nazwą i znakiem towarowym. Firma po kilku latach zarzuciła działalność w lotnictwie, ale pod szyldem Pan Am lata dominikański przewoźnik Pan Am Dominicana. Z kolei Guilford w 2006 r. zmieniło swoją nazwę na Pan Am Systems i prócz usług transportowych, głównie przewozów kolejowych, produkuje również gadżety ze znanym logo. Oldskulowe torby podróżne można znaleźć na ich serwisie www.panambrands.com.

Odbudowa marki

Historia marki pokazuje jedno – bez względu na to jak silna jest marka, nie uchroni ona biznesu przed upadkiem. Nie ma litości dla słabych firm. To nie biznes kręci się dzięki marce, ale marki są wynikiem efektywnego modelu biznesowego, który dodatkowo jest właściwie wdrażany. Silne marki nie budują firm, to silne firmy tworzą marki. Marki sie nia ma, marką się jest.

Pan American World Airways – w skrócie PanAm.

Rodzi sie pytanie, czy istnieje szansa na reaktywację tej marki? W Polsce dość często słyszymy o reaktywacji marki. Jednak poza początkowym szumem w mediach, historyczne marki nie uzyskują ani skali ani wielkości z czasów swojej świetności.

Dodaj komentarz


WordPress SEO