Kreowanie hasła reklamowego

Hasło reklamowe – wyróżnik marki

Nazewnictwo to nie tylko nazwy dla firm, produktów i usług, ale również slogan firmowy - czyli krótki komunikat językowy, którego treść wynika z misji, kultury i strategii firmy oraz hasło reklamowe - podkreślający cechy produktów, zwracające na nie uwagę potencjalnych klientów perswazyjny zwrot.

Jak kreować hasło reklamowe?

Hasło reklamowe stosuje się po to, by zwrócić uwagę potencjalnego nabywcy na reklamę i oferowany przez nią produkt, a w konsekwencji zachęcić do jego zakupu. Dobre hasło reklamowe jest dopasowane do potrzeb grup docelowych, uwzględniają specyfikę konkurencji i plany dotyczące przyszłości marek. Projektuje się je tak, aby odwoływały się do emocji, zwracały uwagę i ułatwiały zapamiętanie przez stosowanie rymów, wieloznaczności, dowcipów i stopniowego odkrywania właściwych haseł.

Hasło reklamowe na elementach identyfikacji wizualnej.

Hasło reklamowe na elementach identyfikacji wizualnej.

Czym różni się hasło reklamowe od sloganu firmowego?

Slogany firmowe są to krótkie przekazy – motto, dewizy, ogólne obietnice, przekazujące filozofię przedsiębiorstw. Są elementami identyfikacji werbalnej, wpływającymi na budowę wizerunku firmy. Odzwierciedlają indywidualność marek, wyrażają misje i wizje firm, pasują do ich strategii. Slogany firmowe cechuje niezmienność w długim okresie czasu. Odpowiednio dobrane, poparte rzeczywistymi działaniami firm, mogą stanowić skuteczne narzędzia budowania przewagi konkurencyjnej.

Hasło reklamowe, to odrębny komunikat przekazujący informację o unikalnych i wyróżniających wartościach marki. Hasło reklamowe to zwięzłe zdanie, znajdujące się obok znaku towarowego, które niesie przesłanie marki i jest zorientowane na silnie oddziaływanie na grupę docelową.

Jakie znaczenie ma hasło reklamowe

Istnieją inne określenia hasła reklamowego: end lines, endlines or straplines (w Wielkiej Brytanii), tags, tag lines or taglines (w Stanach Zjednoczonych), claims (w Niemczech), baselines (w Belgii), signatures (we Francji) i pay-offs or payoffs (we Włoszech i Holandii).

Hasło reklamowe powinno być perswazyjnym komunikatem wzmacniające ideę marki. Hasło reklamowe z założenia powinno być łatwym do zapamiętania przez odbiorców komunikatem. Dzięki charakterystycznej budowie hasła reklamowego konsumenci mogą je sobie łatwo przyswoić i szybko zapamiętać. Jako przekaz podkreślający walory produktu, hasło reklamowe wymaga ciągłego powtarzania w mediach tak, aby mogło głęboko wniknać świadomość klientów. Jego celowe umieszczenie w połączeniu z logo marki powoduje, że nazwa produktu i jego wyróżniki zapisują się trwalej w umysłach klientów.

Hasło reklamowe jest najłatwiejszą i najbardziej efektywną formułą komunikowania nowego lub zrewitalizowanego wizerunku marki. Wykorzystanie hasła do repozycjonowania marki jest powszechne. Hasło reklamowe może rozszerzać znaczenie, dodawać energii i witalności marce. Niezależnie czy jest konkretne czy abstrakcyjne, poważne czy śmieszne, hasło reklamowe powszechnie używa się do:

  • Wyrażenia idei, znaczenia misji i wizji marki
  • Przekazania najistotniejszych wartości i wyróżników marki
  • Wyeksponowania głównego atrybut przewagi konkurencyjnej
  • Wskazania motywu zakupowego
  • Ukierunkowaniu komunikatów do docelowej grupy 

 

Kreowanie perswazyjnego sloganu reklamowego.
Kreowanie perswazyjnego sloganu reklamowego.

 Jeśli spojrzymy na najlepsze hasła reklamowe, to zauważymy, że budowa i forma ich jest bardzo różnorodna. W większości hasło reklamowe jest krótkie, zrozumiałe, proste w wymowie i mieszczące się w ramach konwencjonalnej estetyki. Jednak nie wszystkie.

Cechy dobrego sloganu reklamowego:

-        hasło reklamowe powinno konkretnie odnosić się do marki,

-        hasło reklamowe powinno prezentować główną korzyść produktu lub usługi,

-        hasło reklamowe ma za zadanie wyróżniać markę na tle konkurencji,

-        hasło reklamowe powinno lansować jej pozytywne wartości,

-        hasło reklamowe  ma prezentować unikalny charakter marki,

-        hasło reklamowe musi być oryginalne,

-        hasło reklamowe  powinno cechować się wiarygodnością.

Forma jaka przybiera hasło reklamowe, nie może być zwykłym banałem czy oklepanym frazesem. Nie powinna powodować negatywnych reakcji i sarkastycznej krytyki. Hasło reklamowe musi za wszelką cenę unikać pretensjonalności. Mimo skrótowej formy, powinno zawierać jasne przesłanie i informować o czymś konkretnym. Hasło nie powinno sprawiać odbiorcy trudności w przyswojeniu i powtórzeniu. Te wszystkie właściwości wpływają na łatwość jego zapamiętani i perswazyjność.

Slogan reklamowy?
Hasło reklamowe?

Idea wizerunkowa – kreowanie hasła reklamowego

Zapamiętywalność sloganu reklamowego zależy w dużej mierze od spuścizny marki i czasu jaki marka na rynku istnieje. Jeśli jest to jednak nowo wykreowane hasło reklamowe, to trzeba w pierwszej fazie stosowania położyć nacisk na jego popularyzacje. Zapis hasła reklamowe powinien przede wszystkim zawierać jedną prostą i czytelną ideę. Im silniejsza jest fraza zawierająca główną myśl, tym hasło jest bardziej skuteczne. Hasło reklamowe można oceniać. Skuteczność hasła można wzmocnić różnymi formami językowymi. Są nimi na przykład zwroty i wyrażenia prowokujące, nawiązujące do znanych skojarzeń, zaprzeczające stosowanym konwencjom.

Mamy do czynienia z dwoma formami sloganów: slogan firmowy i hasło reklamowe. Pierwszy wspiera markę korporacyjną i jest odwzorowaniem wizji firmy. Hasło reklamowe używane jest w powiązaniu  z markami ofert, produktów i reklamową komunikacją marketingową.

Cele kreowania hasła reklamowego.

Jako kolejny z nośników marki, hasło reklamowe powinno komunikować to co najistotniejsze w marce: czym jest i co czyni ją wyjątkową. W haśle reklamowym należy ukazać unikalność marki, zilustrować jej atrakcyjność i niepowtarzalność. Hasła reklamowe nie tylko wspierają marki  w odróżnieniu na rynku, ale przede wszystkim służą do budowania wyróżnienia. Celem stosowania hasła reklamowego jest pokazanie, że marka jest lepsza, a nie tylko inna od konkurentów. Hasło reklamowe, nie może pozostawić klientów obojętnymi. Dlatego hasło reklamowe co jakiś czas należy rewitalizować. Tak jak marka wymaga rebrandingu i repozycjonowania, hasła reklamowe także należy zmieniać. Odświeżenie pozwala być marce na czasie, nie wypaść z trendu i zwyczajnie się nie znudzić.

Hasło reklamowe można używać aby:

  • Odwzorować zmianę pozycjonowania marki
  • Przeprowadzić nową kampanię komunikacyjna
  • Wprowadzić nową lub rozszerzyć istniejącą ofertę
  • Zakomunikować nowe kierunki rozwoju marki
  • Lansować nowe elementy naszej przewagi konkurencyjnej
  • Dotrzeć do nowych klientów
  • Wesprzeć rozszerzenie na nowe rynki

Hasło reklamowe stosuje się aby sprecyzować ideę marki, podkreślić pozycję konkurencyjną, uwydatnić obietnicę, korzyści i benefity marki. Hasło reklamowe zamyka całą komunikację marki w spójną historię. Użycie unikalnego hasła reklamowego  to wyekstrahowanie istoty prezentacji marki – zorientowanie jej strategicznie, wyrażenie perswazyjnie, zrealizowanie  artystyczne.

Hasło reklamowe – najciekawsze przykłady ze świata:

We try harder / Avis

Think different / Apple

Just do it / Nike

The art of performance / Jaguar

Reach out and touch someone / AT&T

Absolutely, positively overnight / Fedex

The choice of a new generation / Pepsi

We bring good things to life / GE

Leave the driving to us / Greyhound

The happiest place on earth / Disneyland

Citi never sleeps / CitiBank

Open happines / Coca Cola

make.bleive / Sony

Moving forward / TOYOA

Innovation / 3M

We love to see you smile / McDonalds

Generating higher value / IBM

The Power to do more / Dell

Fly the friendly skies / United Airlines

The ultimate driving machine  / BMW (USA wyłącznie)

 

Jak stosować hasło reklamowe?

Hasło reklamowe i slogan firmowy mogą być również stosowane w komunikacji wizualnej jako uzupełnienie symboli firmowych, o indywidualnie zaprojektowanych formach graficznych. Często, slogan firmowy i hasło reklamowe powstają wraz z projektowaniem nowej marki. Każdy rebranding wymaga oceny obecnego hasła i zdecydowania, czy nie potrzeba go odświeżyć. Tylko zestawienie nazwy marki, jej logo lub znaku towarowego i hasła prezentuje komplet symbolicznych elementów marki.  Hasła reklamowego nie wolno projektować samodzielnie, w oderwaniu od idee tożsamości marki. Hasło reklamowe jest elementem komunikacji a nie jego jedynym kluczem.

Hasło reklamowe może przybrać różne formy. Zależy to od przyjętej konwencji namingowej:

  • nawiązania frazeologiczne
  • gra skojarzeń znaczeniowych
  • parafrazy
  • skojarzenia brzmieniowe

Oferta ANAGRAM Naming – „hasło reklamowe”

W ramach projektowania ANAGRAM Naming oferuje:

  • projektowanie i kreacja – nowe hasło reklamowe
  • opracowanie strategii pozycjonowania wizerunkowego nowej marki
  • stylizację hasła reklamowego – zmiany i modyfikacje
  • tłumaczenie hasła reklamowego – adaptacja na rynek lokalny
  • standaryzację  hasła reklamowego – czyli opis zasad stosowania hasła reklamowego
  • opracowanie instrukcji stosowania  - jako hasło reklamowe zestawić z logo firmy
  • organizację badań rynkowych – ocenę jaką siłę i skuteczność ma hasło reklamowe
  • audyt i ocenę – czy hasło reklamowe spełnia postawione cele
  • ocena hasła - jaka jest siła, pozycjonowanie i perswazyjność hasła reklamowego

Hasło reklamowe – dorobek ANAGRAM Naming:

Od lat i na  lata – PARADOWSCY (zawory silników)

Przywracamy  radość życia – Gaudio (klinika neurorehabilitacji)

Transmisja przyszłości – TP S.A. (usługi mobilne)

Life is Living – KLOSE (meble do salonów)

NaTarcie Prema – PREMA (łożyska)

Meble  w drewnie – KLOSE (meble)

Cup of pleasure –  CAVA (kawiarnie)

Pracujemy na Twój spokój – Dexterus (usługi)

Życie barwne i komfortowe – ORCHIS Energia (energetyka)

Nazwy nad wyraz trafne – ANAGRAM (naming)

Budujemy marki, które przynoszą zyski –  CODES (Branding & Corporate Identity)

Together Reach  More – COGNOR (handel wyrobami hutniczymi)

KLOSE Livingi – Wyraź Siebie

KLOSE Sypialnie – Azyl i Nastrój

KLOSE  Gabinety – Prestiż w Praktycznej Przestrzeni

KLOSE  Jadalnie – Miejsce Wspólnych Spotkań

Techniki Połączeń Kablowych – EVOLTEC (narzędzia elektroinstalacyjne)

Wszedzie gdzie nas potrzebujesz – ORLEN, zapis wizji firmy (paliwa)

Symbole Sukcesu – SYMBOLIKA (projektowanie logo firm)

Świadomość marki jako źródło przewagi konkurencyjnej – IDENTITY.pl

ARTYKUŁY „HASŁO REKLAMOWE”

Konkurs na slogan czy na najlepszy plagiat.

Zarejestruj hasło reklamowe, by ustrzec się nieuczciwej konkurencji.

Hasło reklamowe elementem walki konkurencyjnej.

Slogan firmowy i reklamowy – różnice w budowie i zastosowaniu.

Kreacja sloganów firmowych.

Jak testować slogan firmowy?

Zakaz dla hasła „Taniej nie kupisz”.

Słownik: nazwy, slogany, naming marki.

 

Hasło reklamowe, tag line, brand claim

Hasło reklamowe, tag line, brand claim

Inne oferty ANAGRAM Naming:

Hasło reklamowe: kreacja i projektowanie.