Hasło reklamowe w sieci oskarżeń

Sieć telefonii komórkowej Heyah zawsze miała oryginalne kampanie wizerunkowe. W obecnej jednak to nie hasło reklamowe wzbudziło najwięcej kontrowersji. Zastrzeżenia dotyczą bohatera rewolucyjnego przekazu.

Hasło reklamowe w cieniu ideologii

Od początku roku z telewizorów i billboardów atakuje nas dziwny człowieczek. Wydatna łysina, wąsik i szpicbródka. Do tego gwiazdy w tle, czerwony sztandar w dłoni i hasło reklamowe: ”DAWAJCIE, NAWIJACIE!” Tak Heyah zachęca do swojej nowej oferty – 60 minut do wszystkich sieci za złotówkę. W internecie zawrzało – prawdziwa rewolucja. Człowieczek z reklamy dosyć wiernie przypomina Lenina (dla młodszych czytelników: Władimir Iljicz Uljanow, ideolog komunizmu, przywódca rewolucji październikowej 1917 roku, pierwszy przywódca Rosji Radzieckiej, współtwórca zbrodniczego systemu). Większość opinii jest krytyczna wobec nowej reklamy Heyah. Hasło reklamowe nie jest ideologiczne, ale ten Lenin… Niektórzy uważają, że to naruszenie konstytucji i kodeksu karnego, które zabraniają propagowania symboli komunistycznych. Na swojej facebookowej stronie Heyah wydało specjalne oświadczenie: ”W odpowiedzi na komentarze, które pojawiają się w nawiązaniu do naszej ostatniej kampanii chcieliśmy powiedzieć, że jedynym celem reklamy jest poinformowanie Konsumentów o najnowszej ofercie sieci Heyah, dzięki której użytkownicy mogą otrzymać 60 minut do wszystkich za 1 złoty. Kampania została przygotowana w wyraźnie żartobliwy sposób i próby rozważania spotu inaczej niż jako nawiązanie do słowa rewolucja, nie są kierunkiem, w którym chcieliśmy iść.”

Rewolucjoniści i zbrodniarze a hasło reklamowe

Jak dotąd nieczęsto wykorzystywano w reklamie postacie historyczne o negatywnej konotacji. W grudniu 2008 roku do roli Świętego Mikołaja sieć Play „zaangażowała” Ernesto Che Guevarę. Ten argentyński rewolucjonista, lewicowy bojownik i jeden z głównych postaci rewolucji kubańskiej pojawił się na nośnikach reklam w czerwonej czapce i nie byle jakim prezentem: „Najtańszy szybki internet od 1 zł miesięcznie”. Towarzyszyło mu hasło reklamowe: ”Rewolucja na święta”. Jednak dyskusja nie była tak ożywiona jak dzisiaj. Może dlatego, że Che od dawna jest ikoną popkultury. Nawet słynny Diego Maradona przyznał kiedyś: „Mam go zawsze przy sobie, na ramieniu, na tatuażu…”. Internauci szydzący z najnowszej reklamy Heyah podpowiadają sieci kolejne kontrowersyjne postaci, z  których najczęściej pojawia się Hitler. Faszystowski przywódca pojawił się już w kampaniach, co prawda społecznych. W 2009 roku w Niemczech wykorzystano wizerunek Hitlera w kampanii anty-AIDS. Na billboardach Hitlerowi w intymnej pozie z kobietą towarzyszy hasło reklamowe: ”AIDS jest masowym mordercą”. W kolejnych odsłonach pojawili się Stalin i Hussein. W Niemczech reklama wywołała liczne kontrowersje.

Wizerunek Hitlera pojawił się także w Polsce w kampanii Fundacji Pro-Prawo do Życia. Fotografię Hitlera zestawiono z drastycznymi zdjęcia płodów. Hasło „Aborcja dla Polek. Wprowadzona przez Hitlera 9 marca 1943” jest dopowiedzeniem wstrząsającego przekazu.

Hasło reklamowe a cel przekazu

Oceniając bez ideologicznego kontekstu hasło reklamowe najnowszej kampanii Heyah, można dojść do następujących wniosków. „Dawajcie, nawijajcie” dobrze wpisuje się w tradycję kampanii sieci, której najważniejszą grupą docelową są ludzie młodzi. Nie należy wykluczyć, że to hasło reklamowe, niezależnie od stopnia powodzenia całej kampanii, może wejść do języka potocznego. Ciekawie połączono w nim zwrot w liczbie mnogiej(stosowany przez  członków partii komunistycznej) z młodzieżowym slangiem. Natomiast wykorzystanie samej postaci Lenina w reklamie nie jest specjalnie odkrywcze. Ani scenariusz spotu, ani reklamy prasowe czy billboardy w tym przypadku nie wzniecają  rewolucji. Widać, że postawiono na skandalizowanie przekazu. I tym samym jego zapamiętywalność. Wprawdzie Heyah zapewnia na Facebooku, że to jest tylko taki żart, ale przecież od dawna wiadomo, że piwo, tak naprawdę, jest, no wiecie, bezalkoholowe.

Hasło reklamowe:

Hasło reklamowe ceni koniec świata. Kto za to zapłaci?

Hasło reklamowe hipermarketów. Jaka strategia jest najlepsza?

Reklama w branży spożywczej. Hasło reklamowe powinny mieć wyjątkowy smak!

Dodaj komentarz


WordPress SEO