Dlaczego warto badać znaczenie nazwy?

GM to korporacja, która już kilkukrotnie miała kłopoty z nazewnictwem swoich produktów.  W 2003 roku GM zmienił nazwą Buicka LaCrosse oferowanego w Kanadzie. Chodzi o złe skojarzenia językowe. Nowa nazwa okazała się problematyczna dla produktu, gdy okazało się, że w slangu francuskojęzycznej młodzieży w Quebecu nazwą tą określa się masturbację. Można sobie wyobrazić jak szybko owe skojarzenie mogło się rozejść po całej Kanadzie powodując nie tylko spadek sprzedaży modelu, ale i negatywny wpływ na wizerunek marki General Motors. A wszystko przez nie dokładnie przebadanie nazwy.

Nazwy z problemami

O problemie z nazwą powiedział anonimowy urzędnik korporacji w czasie targów motoryzacyjnych w Tokio. Nowe auto miało zastąpić w Kanadzie sedana Buick Regale. Brak odpowiednich testów nazewniczych, w tym wypadku językowych, może spowodować poważna konfuzję. Jeżeli problem firma zauważy późno, mnożą się koszty związane z wycofaniem produktów, materiałów reklamowych i informacyjnych. Złe nazwy to poważny problem i utrudnienie w działaniu marketingu.

To nie pierwszy problem z nawa jaki miał General Motors. W latach 70. GM miał podobną przygodę w krajach hiszpańskojęzycznych, w tym w szczególności w Meksyku. Chevroleta nazwano Nova. Nazwa tego modelu tłumaczyła się tam jako „nie jeździ” lub „nie pojedzie”. Można sobie wyobrazić kpiny i drwiny z tak niefortunnej nazwy dla produktu.

Bezpieczeństwo nazwy jest podstawą jej rynkowego stosowania i sukcesu marki. Zamiast poświęcać czas i środki na naprawianie błędów, warto im zapobiegać, stosując w metodzie projektowania odpowiednie testy i analizy nazwy. Oszczędności w tym zakresie są bardzo niewielkie, a potencjalne kłopoty olbrzymie. Kreacja nazwy, to jedynie mały fragment całego procesu tworzenia marki werbalnej.

Bezpieczne nazwy

Nazwa, jeśli chcemy trwały budować sukces, powinna być bezpieczna. Nazwa musi spełniać kilka przesłanek, przede wszystkim powinna się różnić od tych istniejących. Bez względu na to, jak doskonałą i dobrze brzmiącą nazwę przygotujemy, będzie bezużyteczna, jeśli nie będzie się dało jej Stosować. Łatwo możemy stwierdzić, które nazwy są ładne, a które brzydkie. Estetyka brzmienia, czyli eufonia, wpływa na postrzeganie nazwy i firmy. Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu różnych morfemów, skojarzeń, słów, nazwa może mieć nadany ładunek znaczeniowy, który sprawi, że będzie ona przekazywała pewien pozytywny komunikat do odbiorcy. Pod jednym warunkiem, że słowo nie budzi negatywnych skojarzeń w żadnym z języków w którym będzie stosowane. Czym więcej rynków, na których ma istnieć marka, tym większe zagrożenie.

WordPress SEO