Marka DISNEY – historia marki i nazwy firmy

16 października 1923 roku dwaj bracia: Walt i Roy Disney założyli małe studio animacyjne Disney Brothers Cartoon Studio. Tak powstała marka Disney.

Marka DISNEY

Po wielu latach firma rodzinna rozrosła się i stała się największą na świecie spółką medialną The Walt Disney Company. Według danych z 2008 roku Disney pokonał wieloletniego lidera, TimeWarner Company. Marka Disney zatrudnia obecnie prawie 150 tysięcy pracowników na całym świecie, a wartość kapitałowa firmy to około 40 mld dolarów USD. Według danych CNN firma z Burbank zajmuje 226 miejsce na świecie pod względem przychodów.

Marka Disney

Marka Disney

Firma Disney podzielona jest na kilka części: najstarsza i będąca trzonem całego przedsiębiorstwa to holding Walt Disney Studio Entertainment zajmująca się produkcją filmów i seriali ( Walt Disney Motion Pictures Group, Disney Music Group i inne mniejsze).

The Walt Disney Company to również jedna z największych wytwórni filmowych oraz właścicieli wielu mediów:

  • Sieć telewizyjna ABC
  • Sieci telewizji kablowych Disney Chanel, ESPN i ABC Family
  • Parki rozrywki, których działa 14 pod marką Disney

Marka Disney ma swoje logo. Znanym na całym świecie oznaczeniem firmy jest Myszka Miki.

Marka Disney i nazwa firmy pochodzą od nazwisk założycieli.

Według rankingu Interbrand marka Disney jest warta 29 mld dolarów a marka Disney to 9 najwyżej wyceniana marka w rankingu Best Brands. W rankingu BrandZ opracowanym przez MilwardBrown marka Disney zajmuje 37 miejsce a wartość marki szacowana jest na 17,2 mld USD. Trzeci ranking opracowany przez brytyjską firmę BrandFinance wycenia markę na 15,3 mld USD, co plasuje firmę na 50 miejscu w rankingu.

Marka Disney i jej produkty są jednymi z najczęściej licencjonowanych marek.

Poza wspólnymi działaniami marketingowymi z licencjobiorcami, marki musza nawiązywac do idei i konceptu jaki ma marka Disney. Ponadto, marka Disney, nie pozwoliła by sobie na udzielenie licencji na złe produkty. Przykładem współpracy z Disney jest firma Henryk Kania. Produkty z portfolio tej marki zostały specjalnie opracowane. Zawierają ważne dla prawidłowego rozwoju organizmu składniki odżywcze, oraz nie zawierały fosforanów. Licencja na markę udzielona firmie z Pszczyny jest jedną z wielu licencji udzielonych polskim firmom. Marka Disney ma określone kategorie produktów, które obejmuje licencja na markę. Są to między innymi:

a) zabawki, odzież i akcesoria odzieżowych, artykuły szkolne, artykuły papiernicze

b) elementy wyposażenia wnętrz

c) produkty szybkozbywalne (FMCG), w tym także żywność.

Firmy planujące zakup licencji na markę lub współpracę marketingową z licencjodawcami, powinny skalkulować nie tylko koszty z tym związane, ale i cały pakiet korzyści. Sprzedaż jest wyłącznie jednym z celów jakie daje licencja na markę. Inne to na przykład zbudowanie wartościowych dla marki skojarzeń, szybsze wprowadzenie marki na rynek, łatwiejsze dotarcie do ściśle określonych grup konsumentów, rozszerzanie marki na nowe rynki.

Dodaj komentarz


WordPress SEO