Centorozap – zmiana nazwy i rebranding – IDEON Energy

Centrozap przechodzi rebranding. Zgromadzenie Akcjonariuszy firmy Centrozap, zadecydowało o zmianie nazwy spółki. Na rynku i na giełdzie pojawiła się nowa nazwa Ideon Energy.

Nowa nazwa + nowa strategia firmy = rebranding

Nowa nazwa spółki oznacza, że Centrozap zamierza skoncentrować się na rynku energetycznym. To kompletny rebranding. Od pewnego czasu, firma handluje już energią elektryczną. Centorzap / Ideon Energy osiąga z tego tytułu przychody na poziomie kilkuset milionów złotych rocznie. Poza rynkiem hurtowym firma oferuje energię elektryczną odbiorcom końcowym. Drugim obszarem związanym z energetyką będzie obrót gazem ziemnym. W marcu firma otrzymała z Urzędu Regulacji Energetyki koncesję na obrót tym produktem. Firma już wcześniej w swoim logo używała napisu „grupa energetyczna”. Nowa nazwa będzie prezentowała całą grupę kapitałową. Firma nie ogranicza się do zmiany nazwy, zmienia strategię i przeprowadza rebranding.

Rebranding jako strategia rozwoju firmy

Centrozap powstał w 1951 roku. Początkowo była to centrala handlu zagranicznego. Firma zajmowała się importem i eksportem urządzeń dla górnictwa i hutnictwa. Z czasem międzynarodowy obrót towarowy objął odlewnictwo, koksownictwo, metalurgię, hutnictwo żelaza i stali oraz górnictwo.

Od 2007 roku Centrozap realizuje strategię rozwoju w sektorze energetyczno-surowcowym. Wiodącym obszarem działalności jest obrót energią elektryczną oraz uzupełniające usługi energetyczne. W latach 2007 – 2010 firma rozwinęła się w Grupę Energetyczną. W skład grupy wchodzą spółki z Polski, Austrii Cypru i Rosji. Nazwa Centrozap nie pasuje do nowej strategii firmy, dlatego zaplanowany został pełen rebranding.

Rebranding i nowa nazwa firmy

Nowa nazwa Ideon powstała ze słów „Idea” – myśl oraz angielskiego „on” – włączyć. I nazwa może być właśnie problemem. Jedna z cech jaka musi spełniac nazwa aby rebranding był sukcesem, musi być bezpieczeństwo prawne. Nowa nazwa jest bardzo podobna do nazwy EON. E.ON AG to międzynarodowa spółka holdingowa będąca dostawcą usług związanych z energią elektrycznej. E.ON ma siedzibę w Dusseldorfie w Niemczech i jest jedną z 30 wiodących spółek niemieckiego indeksu DAX. Nazwa pochodzi od greckiego słowa „eon”, co oznacza wieczność. Firma działa w ponad 30 krajach i obsługuje ponad dwadzieścia sześć milionów klientów. Jeżeli prawnicy firmy E.ON stwierdzą, że nowa nazwa Ideon narusza monopol patentowy na znak towarowy E.ON, zgłoszą protest – co będzie się wiązać z zakazem stosowania tego znaku w Unii Europejskiej. Centozap przeprowadzając rebranding zgłosił na razie znak towarowy jako znak graficzny, co nie gwarantuje ochrony nowej nazwy. Jako wspólnotowe znaki towarowe Unii Europejskiej zarejestrowanych jest już ponad milion marek. Rebranding powinien zawsze zakładać pełne bezpieczeństwo nowej nazwy i logo – szczególnie jeżeli w grę wchodzi działalność ponadnarodowa.

Dodaj komentarz


WordPress SEO