Buzzword – moda na antysłowa

Buzzword – słowo lub fraza, które poprzez masowe stosowanie, zatraciło pierwotne znaczenie. Potocznie to nadużywane modne określenie, słowo-wytrych, słowo-klucz. Buzzword jest używane poza swoim pierwotnym i wąskim kontekstem.

Jak powstaje buzzword?

Buzzword jest często kreowane w celach marketingowych. Drugą dziedziną, w której buzzword robi karierę jest propaganda. Buzzword pojawia się często w obszarach innnowacji, tak jak na przykład jest bardzo popularny w informatyce. Buzzword jest zaprzeczeniem żargonu. Nie ma ściśle określonej i precyzyjnej terminologii – żargon jest stosowany w celu ułatwienia komunikacji pomiędzy specjalistami w danej dziedzinie. Stosowanie buzzword ma często inne motywy, niż przekazywanie precyzyjnej informacji. Stosowanie takich wyrażeń może mieć na celu spowodowanie zamierzonej niejasności lub wieloznaczności. Buzzword nie powstają ze względu na cechy czy znaczenie pierwotnego słowa. Abstrakcyjność użycia i medialna powszechność prowadzą do masowego stosowania oraz transformacji słowa w populistyczne wyrażenie. Mogą być terminami z obszaru sztuki, handlu, polityki, czy nowych technologii. Najczęściej występuje w dziedzinach podatnych na kreatywność, dynamicznie zmiennych. Podstawą istnienia buzzword jest powszechne stosowanie i medialność.

Przykłady buzzword:

Kultowy

Multimedialny

Internetowy

Web 2.0

Zero tolerance

Vortal

Konwergencja

Mobilność

Grywalizacja

Personalizacja

Dodaj komentarz


WordPress SEO