Jak chronić nazwę? Facebook walczy o domeny internetowe.

Domeny nie można mieć na własność, o czym rzadko kto wie. Na podstawie opłat nabywamy jedynie prawo do jej używania – gdy przestajemy płacić, domena może być opłacona i używana przez inną firmę. Inną sprawą jest sytuacja, gdy chcemy pozyskać lub odzyskać domenę identyczną z nazwą naszej marką. Przydaje się wtedy wcześniejsze zgłoszenie nazwy jako znak towarowy do urzędu patentowego. Bez tego trudno będzie uzyskać prawa do stosowania domeny.
Jeszcze inna sytuacja ma miejsce, gdy chcemy chronić prawa do posiadanego znaku towarowego. Jeżeli nasza nazwa jest neologizmem czyli słowem nowym, warto zadbać o jego jak największą ochronę. W Stanach Zjednoczonych można chronić nazwę z tytułu praw autorskich. Tak zrobił reżyser filmu „Gwiezdne Wojny”, George Lucas – twórca słowa „jedai”. Miał prawo zakazać używanie tego słowa w nazwie innej firmy. Gdy słowo coś znaczy, na przykład „Orange”, „Apple” czy „Biedronka”, taka ochrona jest oczywiście dużo trudniejsza. Nie zawsze można zabronić stosowania takiego słowa w nazwie innym firmom. Marka Facebook jest formą pośrednią, poszczególne morfemy mają konkretne znaczenie, połączenie ich tworzy nowy wyraz, a to pociąga za sobą konsekwencje słabszej ochrony.

Od pewnego czasy Facebook walczy o oddanie lub wykupienie domen, które w nazwie posiadają nazwę serwisu. Spółka, w ramach ochrony swojej marki, od dawna “ściga” i sądzi się z firmami, posiadaczami znaków i nazw, które choćby w małym stopniu nawiązują do nazwy Facebook. Oczywiście wielu chciało by skorzystać bezpłatnie z wielkiej popularności serwisu. To jednak narusza interesy właściciela marki Facebook.

Obecnie Facebook walczy o to, aby to jemu przydzielono prawo własności do domen, które w nazwie posiadają słowo Facebook, a są zarejestrowane na firmę Domain Asset Holding. Ta amerykańska firma, zlokalizowana w Maryland, jest dobrze znana jest z tego, że zajmuje się obrotem domenami. Spór z Facebook’iem toczy się o ponad 20 nazw, na przykład: FacebookStuff.com czy FacebookSafety.com. Domeny ze słowem Facebook w nazwie, oferowane są przez Domain Asset Holdingdo już od 350$. Ale na przykład domena AboutFacebook.com przekroczyła już wartość 8000$.

W ubiegłym roku Apple i Microsoft wykupiły większość domen, które nawiązywały do ich nazw lub wydawały się szefom firm przydatne w strategicznym rozwoju. Facebook kroczy tą samą drogą. Chce mieć jak najwięcej domen, które mają w nazwie Facebook. Z jednej strony ogranicza wykorzystywanie wysokiej świadomości marki przez inne firmy, z drugiej chroni swoją reputację. No bo jaki może mieć interes, aby istniała domena KillFacebook.com?

Dodaj komentarz


WordPress SEO